לתרומות לחץ כאן

חובת אבילות על אב שלא היה בקשר עם בנו

שלום רב,
אבי עזב את הבית כשהייתי בן 6 והיחסים בנינו לא היו קיימים מעולם כאב ובן ,בגיל 13 אבי עזב את הארץ לארה"ב ומאז לא ראיתי אותו ואין לנו שום קשר ,אבי אמור להיות כיום בן כ70-75 ,שאלתי היא זאת האם במידה ואבי נפטר יש לנו חובה לשבת שבעה ,ברורה לי מצוות כיבוד אב ואם ובכל זאת כל המצב ועצם המחשבה קשה לי.

תשובה:

שלום רב.

חובת כיבוד אב היא בכל מצב ולכל אב, אף אם התכחש לבניו יוצאי חלציו, ומשום כך חובת אבילות היא אף על אב כגון זה.

אין חובה לברר אם האב מת או לא, וכל עוד שלא נודעה מיתתו הרי שאין אבלים עליו כלל, אם יוודע שנפטר יש לפנות שוב לשאול כיון שתלוי בזמן שעבר מזמן הפטירה עד זמן הידיעה.

מקורות:

בספר החינוך מצוה ל"ג בביאור מצוות כיבוד אב ואם כותב החינוך כך: 'משרשי מצוה זו, שראוי לו לאדם שיכיר ויגמול חסד למי שעשה עמו טובה, ולא יהיה נבל ומתנכר וכפוי טובה, שזו מידה רעה ומאוסה בתכלית לפני אלהים ואנשים. ושיתן אל לבו כי האב והאם הם סיבת היותו בעולם, ועל כן באמת ראוי לו לעשות להם כל כבוד וכל תועלת שיוכל, כי הם הביאוהו לעולם, גם יגעו בו כמה יגיעות בקטנותו'. מבואר בדבריו שעיקר טעמה של מצווה זו היא הכרת הטוב לאב והאם על כך שהם סיבת היותו בעולם, ולכן אין הבדל אם במשך השנים היה קשר עם האב או לא, ומחוייב לכבדו בכל מקרה, וכך עולה גם בדברי הזוהר פרשת קדושים.

לענין אבילות בשמועה רחוקה ר' כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל