לתרומות לחץ כאן

תשלום תוספת שכר לקבלן שהשיג באמצעות 'סחיטה'

כותב השורות שכר את שירותיו של קבלן להוסיף לו תוספת בניה בביתו בבאר שבע, הקבלן בנה וכמעט גמר את עבודתו, אך בסוף הסתבך כלכלית בפרוייקט אחר ולא יכל להשלים את הבנייה. אותו קבלן אחז גם באמצע תוספת בניה באיזור אחר, וגם זו נתקעה באמצע העבודה. אחר שעברו שמונה חודשים והבנייה הייתה תקועה, פניתי אל הקבלן ושאלתי אותו אולי יקח קבלן אחר לגמור את שני הדירות שנתקעו, הקבלן שמע לעצתי ושכר את שירותיו של קבלן אחר לסיים את העבודה וסגר עמו על מחיר.

כאמור היו כאן שני דירות, והקבלן החדש נכנס לדירה השניה ששם היו לו תוספות רבות, שכן מחוץ לתוספת הבניה בקומה העליונה, בעל הבית נתן לו גם לשפץ את הקומה הראשונה, וכך עברו עוד כמה חודשים, והבנייה אצלי לא התקדמה. רדפתי פעם אחר פעם אחר הקבלן החדש, עד כי גילה את אוזני כי אם אני אתן לו 'מתחת לשולחן' עוד 5,000 דולר חוץ ממה שסוכם עמו בעת חתימת החוזה, הוא יסכים להכנס גם לדירה שלי, ולא שאני יחכה.

הרבה ברירות לא היו לי, שכן הקבלן הראשון סגר עם השני שהוא ישלם לו את ההוצאות, וחוץ מזה הפסדתי כבר בגללו שנה של שכירות (תוספת הבנייה הייתה להשכרה לזוגות צעירים ב- 700 דולר לחודש), ולכן אמרתי לו שאני אשלם לו את הסכום.

למעשה כבר שילמתי לו 2000 דולר על החשבון, והוא דורש עוד 3000 דולר, וכאן נפשי בשאלתי – אם אני אמור על פי דין לשלם את זה, והאם זה לא נקרא 'סחיטה'?

אגב, חשוב גם לציין כי הקבלן הראשון הזהיר אותי שלא אתן לקבלן השני את הכסף שדורש בעורמה, וזה נעשה שלא בידיעתו, אחר שהייתי תקוע בין שני הקבלנים, ומפסיד מדי חודש בחודשו 700 דולר

אשמח לקבל את תגובתכם

תשובה:

שלום רב,

אם היית מתחייב תוספת זו לקבלן הראשון, לא היית חייב לשלם. כיון שאם קבלן לא עושה את המוטל עליו ניתן להטעות אותו ולהבטיח לו לשוא שיוסיפו על שכרו. אבל במקרה זה מדובר בקבלן אחר שאינך יודע מה התחייב, והאם הוא מפר את ההתחייבות שלו.

למעשה, תלוי מה סוכם בין הקבלן שלך לבין הקבלן השני, והאם היה חוזה או קנין כסף ביניהם, אם הקבלן השני היה מחויב לעשות לך את העבודה גם לפני ההבטחה, אתה יכול לחזור בך, ואם לא היה מחויב, תצטרך לשלם לו מה שהבטחת לו, ואולי יצטרך הקבלן הראשון לשלם לך כסף זה.

אני מציע שלא לשלם לקבלן השני, תגיד לו שאתה רוצה לדון על כך בבית דין (אם הכסף שווה לך יותר מהזמן) ותצרף גם את הקבלן הראשון לדיון, באופן זה הסיכון שהחיוב יפול עליך מזערי.

מקורות:

שו"ע חו"מ סי' שלג סעיף ה, ש"ך שם ס"ק כט-ל, ש"ך סי' פא סק"ו, ועיין קצות שם סק"ד ונתיבות סק"ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל