לתרומות לחץ כאן

ברכת הגומל של בעל על נס שקרה לאשתו

שאלה:

מה קורה אדם שבירך הגומל בשביל אשתו בנוסח כדלהלן הגומל לחייבים שגמל לאשתי כל טוב ואשתו לא היתה בבית הכנסת האם יצאה ידי חובה וכדמשמע במשנה ברורה או לא.

תשובה:

אם בירך כך, לא תברך האשה שוב, כיון שיש פוסקים הסוברים שיוצאת ידי חובה [אפילו כשאמר "שגמלני" וכ"ש כשאומר "שגמל לאשתי"], אולם מעיקר הדין צריך לומר ברכה זו כאשר האשה שומעת, אך אינה חייבת להיות נוכחת באותו חדר שאומרים את הברכה.

מקורות:

עי' משנ"ב סי' ריט ס"ק יח ושעה"צ סק"ט, ממדברי הפוסקים משמע שהחילוק בין בפניו לשלא בפניו אין הכוונה שמדובר שזה שחייב בברכה לא נמצא בכלל אלא שלא נמצא באותו מקום שלא יכול לומר בלשון נוכח "שגמלך", וע"ז כתבו שלגבי אביו או רבו אפילו שלא בפניו רשאי לומר, אך ריהטת לשונם משמע שהכוונה שהם שומעים את הברכה, אולם המור וקציעה כתב שלגבי אשתו יכול לומר גם שלא בפניה "שגמלני" שאשתו כגופו ולפי דבריו אין נפ"מ היכן נמצאת האשה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל