אב שציוה על בניו שלא יאמרו אחריו קדיש

רבני בית ההוראה
א' אלול ה'תשע"ט

שאלה:

שלום, רציתי לדעת, האם יש בכוח האבא יכול לצוות את את בניו להתאבל עליו לא יותר מחודש במקום יב חודש כמבואר בשו”ע?

תשובה:

שלום וברכה

האב יכול לצוות על בניו שלא יתאבלו עליו י”ב חודש, כיון שכך הוא החיוב על פי דין רק מצד כיבוד אב [ש”ך שמד ט]. נדון מענין מצינו בפוסקים האם האב יכול לצוות לבניו שלא יאמרו אחריו קדיש, באבן שוהם סי’ עב כתב שבאופן זה שומעין לבקשת האב ואינו אומר אחריו קדיש, אולם בשו”ת חלקת יעקב ח”ב סי’ צג כתב שאין צריך לשמוע לו ובודאי יאמר אחריו קדיש. וכן היא הסברא שהרי עתה כשהאב בעולם האמת הוא בודאי יודע את המעלה הגדולה של אמירת קדיש אחריו, ומצטער על בקשתו החפוזה…

ערב טוב.

תגובה אחת

    מילר:

    לכאורה בש”ך בסימן שדמ ס”ק ט מבואר שאם צוו אב או אם לא להתאבל יב חודש מועיל הציווי ולא יתאבלו עליהם,וברע”א שם יש צד שגם אבלות שבעה ושלושים מהני,ועכ”פ פשוט שם שבאבילות יב חודש מועיל הציווי ופטורים. וגם לא הוזכר שם שאסור לצוות לא להתאבל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *