לתרומות לחץ כאן

חמץ שנמכר / לכידת נחש בשבת

שאלה:

שלום רב רציתי לשאול שתי שאלות א. לגבי אכילת חמץ שנמכר – ת"ח אחד אמר לי. דלכאורה גם מי שמחמיר לא לאכול חמץ שנמכר. מ"מ בחמץ של מי פירות כמו עוגה וכד'. שמעיקר הדין זה לא חמץ כי לא נעשה עם מים. יש יותר מקום להקל. האם זה באמת כך? [אם לא, מדוע לא?] ב. בשבת מצאו אצלינו בחצר בין הבניינים נחש. הוא התחמק לתוך הצמחיה ולא הצליחו לאתר אותו. כמו"כ גם לא ידעו אם הוא ארסי. האם היה מותר לקורא בשבת ללוכד שיאתר אותו מצד פקוח נפש? מצד אחד זה פקוח נפש. אך מצד שני בפועל זה שטח גדול. ועובדה שאחרי זה במהלך השבת ילדים שיחקו שם ולא קרה כלום. והרי יתכן שבכל רגע נתון יש שם נחשים וכד' ובד"כ הם מתחבאים במקומם ולא מהווים סכנה. ואולי א"כ אין היתר כי זה חשש רחוק. מה הדין?

תשובה:

שלום וברכה

בהחלט יש הגיון בדברים, אבל בתנאי שזה נמכר במכירת חמץ!חמץ שעבר עליו הפסח אין להקל בו גם כשנעשה רק במי פירות. כמובן שאם יש אפילו תערובת קטנה של מים אין משמעות לדבריו.

אין לחלל שבת כדי להתקשר ללוכד נחשים, כיון שהוא נעלם ואפשר פשוט להרחיק משם אנשים, אבל אם הנושא הוא פעולת הצידה ואין צורך בחילול שבת בהזמנה, ודאי מותר, כי כאשר הוא לוכד הוא כבר יודע איזה נחש זה, וכן גם עקיצת נחש שאינו ארסי מתירה כבר את הצידה כיון שיש בזה צער גדול, כמבואר בסי' שטז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל