שאלה:
הייתי רוצה לברר, ידוע שע"מ שערבות תתפוס ללא כל שאלה, עדיף לומר 'תן לו ואתן לך', איך עושים באחד שחותם ערבות על ערב אחר שחתם ערבות, הוא גם צריך לומר כך? אם כן, מהו הנוסח?
תשובה:
שלום וברכה,
יש ב' סוגים ערב על ערב. א. יש ערב על ערב, שהערב מבקש ערב, שאם יצטרך לשלם יוכל לגבות את התשלום שמשלם מהערב השני. ובזה פסק השו"ע שאין צריך קניין ומתחייב בשעה שהערב משלם. ב. ויש ערב שהמלווה דורש ערב, שאם הערב האחד לא ישלם אז ישלם הערב השני. ובזה לדעת הש"ך א"צ קניין. ולאו"ת צריך קניין. ויש שכתבו שבערב עבור ערב קבלן לכו"ע אין צריך קניין. והערוך השלחן חולק שגם בזה צריך קניין. אמנם לא מצאנו בזה נוסח מיוחד.
בהצלחה.
מקורות:
ערב עבור ערב – ראה שו"ע חו"מ סימן קלא סעיף יד. מלווה שדורה ערב על הערב – ראה ש"ך שם ס"ק טז. ובאו"ת ובערוך השלחן שם.
אני רק רוצה להבין ברור, במקרה שלי מדובר על המקרה השני. עפי"ז, גם לאותם השיטות שצריכים לומר 'תן לו ואתן לך', בערב לערב הוא אינו צריך לומר את הנוסח הזה?
כן איו צריך לומר.
השאר תגובה