לתרומות לחץ כאן

המלצה ושכנוע לרכישת רכב שבסופו של דבר גרם לנזק

שאלה:

בס"ד לפני 14 חודשים הגעתי לסוכנות לממכר רכבים לצורך רכישת 2 רכבים: 1. גדול לנסיעות ארוכות ו 1 קטן לנסיעות קצרות. אני הייתי נעול על רכב מסוים שהיה בזמנו במבצע השקה בסך 132 אלף שקלים. כיום הרכב הזה עולה 180 אלף שקלים. המשמעות שאם אני רוצה עכשיו לאחר 14 חודש למכור אותו הוא יימכר בהורדה של שנתון, אבל יימכר. סוכן הרכבים: אדם ומר תומ"צ שכנע אותי להתאמץ ולהוסיף עוד כ 70 אלף שקלים והוא יימכור לי רכב ששוויו 260 אלף שקלים, רכב כשלעצמו רכב טוב ונוח. שאלתי את הסוכן שאלות רבות אודות השוק של הרכב והאפשרויות למכור את הרכב, הוא ענה לי ולרעייתי, אין לכם כל דאגה רכב כזה יימכר מתי שתרצו בתוך שבוע לכל היותר, כששאלנו אותו אודות ירידת הערך השנתי שלו, ענה הסוכן : הרכב הזה במיוחד שומר על ערכו באופן יחסי לשאר הרכבים בשוק. הסוכן שיכנע אותנו ולבסוף התאמצנו ורכשנו את הרכב הזה. ורק בגלל המלצותיו החמות של הסוכן. לצערנו נקלענו לקשיים כלכליים ואנו נאלצים למכור את הרכב, הדבר הראשון שעשיתי פניתי לאותו סוכן וביקשתי ממנו שיסייע לי למכור את הרכב, הדבר היה לפני כחודשיים וחצי, תשובתו הייתה אני נמצא בחופשה של שבוע לאחר מיכן שלח אלי תמונות של הרכב ותוך שבוע אני מעיף לך אותו. אלא שחלפו שבועיים ואני לא שומע ממנו, פניתי אליו שוב ואמר לי שהוא כל הזמן מציע את הרכב שלי והיות ובחודש דצמבר יש מבצעים על רכבים חדשים אז הוא ממליץ שאמתין עד לחודש ינואר. ובתחילת חודש ינואר הוא שוב אומר לי שלח אלי שוב את התמונות ותוך שבוע אני מעיף לך את הרכב. אלא שבשבוע שעבר הבנק מציק לי במיוחד והגביל אותי בהבאת הכסף ד לסוף השבוע הזה. פניתי שוב לסוכן ותשובותיו לא עינייניות. מסתבר מבדיקה שעשיתי שמחיר הרכב ירד בשנה וחודשיים ביותר מ 120 אלף שקלים סכום הזוי לכל הדעות. זאת נודע לי רק השבוע כי גלל שתמיד הוא אמר לי שתוך שבוע הוא מוכר את הרכב אפילו לא טרחתי לפרסם את הרכב במקומות אחרים. יתרה מזו היה לי קונה ב 135 אלף והסוכן אמר שהמחיר יותר גבוהה והוא יביא קונה ביותר. שאלתי האם אין כאן לפני עיוור לא תיתן מיכשול ? ( שהרי לולא השיכנועים הרבים שלו לא הייתי רוכש את הרכב הזה) האם אין כאן גרימת נזק כספי עצום במזיד (שהרי בפירוש ידע שערך המכוניות הללו יורד פלאים בייחס לרכבים אחרים בשוק) האם אין כאן מחויבות לנזקים שנגרמים לי כתוצאה מאי טיפול הולם במכירה וחוסר עידכון לתוצאות (שהרי אילו ידעתי הייתי מפרסם במקומות אחרים. אודה לתשובתכם

תשובה:

שלום וברכה,

אותי מייעץ ודאי שלא נוהג כשורה – כשנותן עצה שאינה הוגנת. אדם שמייעץ עצה שאינה הוגנת, ומחמת עצתו גרם הפסד לחברו, כגון שייעץ לו שיוכל להלוות לפלוני היות ופלוני אדם אמיד ויהיה לו אפשרות להחזיר. והתברר שעצתו הייתה לא נכונה, חייב המייעץ לשלם על הייעוץ הקלוקל. הש"ך הצריך שיאמר למייעץ אני סומך עליך.

במקרה שלך למרות העצה שאינה הוגנת, אין אפשרות לחייב כסף, היות ולא הפסיד ממכם ממון, שהרי קניתם רכב וקיבלתם דבר ששווה את הכסף. אלא שקשה לכם עכשיו למוכרו, ומאחר ואין היזק כספי, אין חובת תשלומים. אך כאמור לא נהג כשורה.

בהצלחה.

מקורות:

עצה שלא הוגנת – שו"ע חו"מ סימן קכט סעיף ב

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל