לתרומות לחץ כאן

מעלת האבות הקדושים

שאלה:

לכבוד הרבנים הגאונים שליטא רציתי בבקשה לדעת מדוע יעקב אבינו עה נקרא בחיר שבאבות ומה זה אומר האם זה אומר שהוא יותר גדול מאביו וסבו איך זה יכול להיות הרי יש ירידת הדורות כמו כן איך יכול להיות שחזל שהיו בדורות מאוחרים יותר יוכלו לדעת מי גדול ממי זה לא דברים שרק ה יתברך יודע? זכו למצוות

תשובה:

שלום וברכה

בכל המידות שאנחנו מייחסים לאבותינו אין לנו שום התייחסות להם עצמם, בינם לבין קונם, שאלו הם דברים שלא ניתן בכלל להגיע לרום מעלתם ודרגתם ואין הפה יכול לדבר והמוח אינומשיג, כל הביטויים בחז"ל על מעלתם והמידות שלהם וכו', הם רק ביחס למה שהשרישו לדורות. כלומר אם נאמר שאברהם הוא חסד ויצחק דין, אין הכוונה שאברהם שלם יותר במידת החסד מיצחק, אלא שאברהם השריש בעולם את מידת החסד, ויצחק את מידת הגבורה בעבודת ה' וכו'. במובן הזה יעקב נחשב השלם שבאבות, וכפי שהסביר רבי יצחק הוטנר זצ"ל באריכות ואני רק אומר על קצה המזלג, שאברהם ויצחק השרישו מידות קיצוניות במהותן, מה שיכול להוביל לשימוש רע באותן מידות, כמו ישמעאל שאחז בחסד דטומאה – עריות, ועשו בגבורה דטומאה – רצח, בעוד יעקב לא השריש תכונה עצמית, אלא את מידת התפארת שהיא עצם השילוב הנכון בין תכונת אבו וסבו, והשילוב הנכון והשימוש הנכון הוא השלמות המונעת את החטא, ולכן דוקא מכח היותו שלישי יכול היה להיות זה המסיים את העבודה הכבירה הזו לדורות. ולכן יעקב לא נמצא פסול בזרעו.

ניתן לכתוב ולדון עוד רבות, אלו עיקרי הדברים.

יום נעים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל