לתרומות לחץ כאן

גביה רטרו של חברת הסלולר

שאלה:

בס"ד עשיתי מנוי בחברת טל' סלולרי שהמחיר החודשי הוא 25 ש"ח ונאמר לי שזה רק לשנה ואחרי שנה תכנית זו מתיקרת. מה שכולם עשוים הוא שאחרי שנה מחדשים את התכנית שוב במחיר המוזל [או עוברים חברה] אך מצוי מאד שבסוף השנה המנוי שוכח לרענן את התכנית ואז הוא משלם לחודש ראשון מחיר יקר יותר. עד שהוא שם לב בחשבון החדשי שזה התיקר ואז הוא ממהר לעדכן את התכנית כך מנהג העולם במשך כמה שנים [יצויין שהליך זה של עדכון התכנית או לחילופין מעבר לחברה אחרת הוא הליך קל מאד, וכל אחד עושה אותו כשנגמרת התכנית שלו] חברת הטל' כנראה שמה לב לזה שמיד כשמקבלים את החשבונית עם הסכום החדש הגבוה יותר המנוי ממהר להחליף את התכנית, ולפיכך הם הגו רעיון פשוט. הם המשיכו לקחת את המחיר הנמוך למשך עוד ששה חדשים , ורק אחרי חצי שנה שלחו חשבון רטרו תוספת על כל ששת החדשים . [לטענתם הם פשוט שכחו לקחת את התוספת מיד בחודש הראשון ורק אחרי ששה חדשים הם נזכרו] אכן בחשבונית האחרונה לפני תום השנה הם שלחו הודעה שזה עומד להתיקר אך כרוב בית ישראל גם אני לא מסתכל על החשבונית ורק את החיוב החדשי אני רואה בפירוט האשראי החדשי. ברור הדבר שאם הייתי רואה בחודש הראשון שזה התיקר מיד הייתי שם לב ומחליף תכנית, והסיבה שלא עשיתי זאת זה בגלל שלא ראיתי שהחשבון כבר מתחיל להתיקר. האם עלי לשלם את התוספת רטרו שהם מבקשים [אכן על החודש הראשון אני אחראי על זה, אבל מהחודש השני והלאה מה שצרכתי את הפל' הזה הוא רק בגלל שראיתי שזה ממשיך להיות במחיר הנמוך האם זה יכול להחשב מקח טעות [הם כבר גבו את זה והשאלה היא האם נכון לדרוש להחזיר את זה ?

תשובה:

שלום וברכה,

ראשית כל אין זה שאלה של מקח טעות אלא שאלה של אונאה.

חל עליך חיוב לשלם את המחיר היקר. הם לא העלימו ממך נתונים, וידעת הכל מראש. מה שהזנחת את הנושא זה לא פוטר אותך מתשלום. מותר לך להגיש בקשה שלא יחזירו לך את התוספת רטרואקטיבי, הם יחליטו אם מוכנים לוותר, אבל מעיקר הדין אין חושב עליהם להחזיר את התשלום.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. בס"ד
    א' מדוע זה אונאה ולא מקח טעות,? א' הסכום שגבו רטרו גבוה יותר מכפול [ולא רק שתות] ממה ששילמתי עד אותו חודש. וברור לכל שלא הייתי ממשיך לצרוך את המינוי אצלם אם הייתי רואה שהמחיר התייקר. ומה שלא ראיתי שזה התייקר זה מכיון שהם העלימו את זה ממני בתחכום מרושע. האם זה לא מקח טעות ?
    ב' הם כן העלימו ממני נתונים! אמנם הודיעו מראש שהמחיר עשוי להתיקר בעוד שנה, אבל משעברה השנה והמשיכו לגבות את המחיר הישן הרי זו כהודעה ברורה לגבי החדשים שאח"כ שהמחיר בסוף לא מתייקר. אין שום אדם שמוכן לצרוך שירות מסוים שניתן להשיגו ב25 ש"ח ולצרוך אותו ב60 ש"ח הסיבה היחידה שהמשכתי לצרוך את זה זה מכיון שהוטעיתי על ידם במשך כמה חודשים לחשוב שהמחיר לבסוף לא מתייקר
    ג' אמנם ידעתי מראש לפני החודש הראשון של השנה השניה שזה עלול להתיקר ואכן על אותו חודש עלי לשלם את המחיר הגבוה, אבל לפני החודש השני כבר היה ברור לי שזה לא מתייקר, וההוכחה הברורה לכך היתה מכך שלא גבו עבור החודש הראשון של השנה השניה את התוספת.

  2. בס"ד
    לכאורה הם כן העלימו נתונים! שהרי לפני החודש השני של השנה השניה הם נתנו באופן הברור ביותר להבין שהמחיר בסוף לא התייקר שהרי הם המשיכו לקחת את המחיר הישן
    ההזנחה של הנושא היתה בגלל שלא ראיתי שהחודש הראשון התייקר, כל אחד שעושה איתם הסכם כזה בתחילת השנה יודע שהוא לוקח על עצמו סיכון שבחודש הראשון של השנה השניה הוא ישכח, אבל הוא בטוח שבחודש השני הוא כבר ישים לב על ידי שיראה בחשבונית שהחשבון התייקר, ולפיכך מה שבכל זאת המשכתי לצרוך את החודש השני זה רק מכיון שהיה מובן ביותר שלבסוף זה לא מתייקר.

  3. בס"ד

    א' הם כן העלימו נתונים! מכיון שלגבי החודש השני של השנה השניה כבר היה ברור שהחשבון לבסוף לא התייקר וההוכחה הברורה לכך היתה מכך שלא גבו עבור החודש הראשון את התוספת , וזו היתה כהודעה ברורה שהם החליטו לא לנסות לייקר את החשבון כדי שלא אעבור חברה.
    אכן הם הודיעו מראש שזה אמור להתייקר בסוף השנה, אבל כל אחד שחותם איתם על הסכם זה עושה זאת בגלל שהוא יודע שבסוף השנה הוא יכול לחדש את התכנית.במחיר הזול ומקסימום אם הוא ישכח בחודש הראשון הוא יפסיד חודש אחד אך בחודש השני הוא כבר יראה בחשבונית שזה התייקר ואז הוא מיד יעבור חברה או יחליף תכנית. ברור לכל [וגם לבהם ] שהסיבה היחידה שלא רענתי את התכנית מהחודש השני של השנה השניה זה היה רק בגלל שסברתי שהחשבון לבסוף לא התייקר.
    ג' המחיר שהם גבו רטרו הוא יותר מכפול מהמחיר של הנשה הראשונה.

  4. אונאה – כאשר הטעייה במחיר. מקח טעות – כאשר היה מום במקח. במקרה הנ"ל לא היה מום במקח אלא הטעיה במחיר. ולכן נחשב לאונאה.
    במקרה הנ"ל שהתקנון ידוע, וגם שהמחיר לא גבוה ממחיר השוק, חברה שלוקחת 60 ש"ח לחודש לא נחשב לאונאה. אלא שיש מחיר נוסף גם לחברים חדשים או לתוכנית חדשה. ולכן אונאה כלל לא שייך כאן.
    אולי התנהגותם נחשב לגנבת דעת ואולי לא. אבל על גנבת דעת אין חיוב תשלומים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל