לתרומות לחץ כאן

הפקעת שערים בזמנינו

שאלה:

שלום לרבנים! האם יש היום דין הפקעת שערים וכמה באחוזים ניקרא הפקעת שערים?אשמח למקורות?

תשובה:

שלום וברכה,

יש מצווה בתורה שאסור להונות במקח, ולכן אסור למכור בשישית – 17% יותר מהמחיר שנקבע בשוק. כאשר מוכר 17% יותר ממחיר השוק עובר באיסור אונאה, וחייב להשיב את ההונאה. ואם הגביה יותר מ17% כל העסקה בטילה.

כתב בערוך השלחן שבזמנינו שהשוק פתוח ויש מוכרים ביוקר ויש מוכרים בזול, המוכרים ביוקר לא נחשב שעוברים באיסור אונאה, כיון שכן דרך המסחר. עכ"ד. מבואר בדבריו שכל עוד שהמחיר בדרך המסחר אין איסור אונאה, אבל מוכר שמגביה מחירים ללא היגיון, ומנצל את אי ידיעתם של הלקוחות, עובר באיסור אונאה, ואם המחיר יותר מ17% המקח בטל.

בהצלחה.

מקורות:

פרטי אונאה במקח רבים. ראה שו"ע חו"מ סימן רכז. ובערוך השלחן שם

כשהשוק פתוח וכל אחד מוכר במחיר אחר – ראה ערוך השלחן שם סעיף ז

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה רבה ומה עם ישוב מסוים הוקבע בערך מחיר מסוים קצת יותר פחות וחנות פלונית הגביהה את המחיר בכמעט חצי יותר לכאורה לפי זה גם הערוך השולחן יודה שאסור האם אמת? ישר כוח!

  2. קצת קשה לקבוע מחיר שוק רק לפי חנות אחת. ולכן רק אם קבעו שכך יהיה במחיר נחשב אבל אם לא קבעו, חנות אחת עדיין לא תקבע את השוק. אלא אם כן השני מפקיע ממחיר יותר ממה שבכל מקום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל