לתרומות לחץ כאן

תענית משבת לשבת הכוללת רק שתיית מים

שאלה:

שלום רב.
האם יש משמעות הלכתית לתענית שבה אדם לא אוכל דבר אלא רק שותה מים מצאת השבת ועד כניסת השבת שלאחריה? מים בלבד ללא תוספות ובלי לפגוע בצרכי השבת.

תשובה:

אינני יודע אם יש בזה ענין, בימי קדם היו עושים סיגופים כמו גלגולי שלג, דבר כזה אינו גרוע מגלגולי שלג, ואם כן לא גרע מכל סיגוף אחר. מסופקני אם אותו אדם יגיע בהכרה לשבת הבאה, סביר יותר שיתעלף הרבה קודם ויאושפז לקבלת מזון בעירוי… אין זו דרכנו! יש לעשות תשובה ומעשים טובים מתוך שמחה, ולא צומות וסיגופים, כך היא השקפה המקובלת על כל פוסקי הדורות האחרונים. היצר הרע אומר לנו, תעשה צום סיגופים הכל מקובל עלי, העיקר אל תלמד בחשק ובהנאה…

שבת שלום.

הצטרף לדיון

11 תגובות

  1. שלום רב.
    תודה על התשובה המהירה.
    כוונתי הייתה לא כסיגוף אלא כתענית יחיד. שהיא דווקא מומלצת ע"י מספר פוסקים.
    ואגב יש אנשים שצמים כך למטרות רפואיות (אין להם את המגבלה של השבת) לפרקי זמן ארוכים משבוע בלי להרגיש חולשה מיוחדת ( כי מים הגוף מקבל).

  2. שלום.
    אם מי שחוסר נוזלים בגופו מחמת צום גורם לו לסחרחורת ולתחושה רעה
    האם יכול לחלופין להתענות בתענית ציבור/יחיד בשתיית מים בלבד ולהתענות 2 יממות או שלושה
    רצוף במקום יום אחד מבוקר עד ערב? -הכוונה לצומות של יום ( י בטבת , צום גדליה, שבע עשר בתמוז,תענית אסתר-תעניות שאדם ממשיך בשגרת יומו לימוד או עבודה)

  3. דוד המלך ע"ה צם במשך שבוע כשבנו הבכור מבת שבע חלה.
    מכיוון שלא ניתן לצום יותר מ-3 ימים ללא מים סביר להניח שהוא שתה ורק לא אכל. למרות זאת נכתב עליו שהוא "צם"
    ורק לאחר מכן מכן הוא אכל לחם ולא כתוב שתה מים.

  4. אותה שאלה מכיוון אחרת, לצורך הבהרה: נניח ואדם קובע את תעניותיו בעיקר לצורך סיגופים(כלומר לצורך איזון ודיכוי תאוות והדבר חיוני לו לצורך פרישות ולא מתוך מידת חסידות או כפרת עוונות) אבל עושה זאת כדין ע"מ שיחשב לו בנוסף כתענית יחיד, האם בימים האסורים בתענית שאין בהם חיוב סעודה כשבתות וימים טובים מותר לו לעשות תענית מים כנ"ל(Intermittent Fasting) שהרי איננו צם לגמרי? תזכו למצוות

  5. שלום כבוד הרב
    בספרו של רבי יהודה פתייא הצדיק זיע'א הוא מציין כי יש עניין בצומות שלושה ימים , ארבעה פעמים בשנה: קודם ר'ה , קודם יה'כ, קודם י' בטבת וקודם יז' בתמוז.
    אודה אם תוכל להבהיר, למיטב הבנתי, יש להתחיל את הצום שלושה לפני המועד המפורסם כך שהיום השלישי למעשה יהיה המועד המפורסם (ר'ה, יה'כ, וכו')?
    האם מותר לשתות מים בצומות 3 ימים הנ'ל?
    תודה רבה וכל טוב

  6. בהלכה, תענית זה מאוכל ומים.
    מצב בו לא אוכלים, אבל שותים מים, הוא דבר חדש שמקובל בשביתות רעב, אבל אין זה נחשב תענית לפי ההלכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל