לתרומות לחץ כאן

תרגום 70 / מעלת השבעים לשון

שאלה:

כתוב בפרשת כי תבוא שמשה רבינו תרגם התורה ל70 שפות. אז מה הבעיה בזה שהתורה תורגמה ליוונית בטבת?

תשובה:

שלום וברכה

הכל תלוי במטרה ובכוונה… כאשר התורה תורגמה ליוונית הרעיון היה להפוך אותה לחכמה בעלמא כאחת מהחכמות וכחלק מתרבות יון, ובעצם בזה "להשכיחם תורתך", שלא תהיה זו תורת חיים אלא חכמה בעלמא. לגבי מה שעשה משה נאמר בתורה "ביאר משה את התורה באר היטב" – "בשבעים לשון". והכוונה בכך, ששבעים פנים לתורה, כלומר כל דבר יש לו שבעים הבטים שונים, זויות הסתכלות עדינות שונות, וכדי להבין דבר מסויים צריך לכלול את כל שבעים זויותיו. שבעים לשון זה לא דבר מיקרי, ואסביר יותר:

לשון הקודש ביסודה כוללת את כל השבעים הבטים וזויות שיש לכל דבר וענין, זו שפה עמוקה עד מאוד! אלא שכאשר בורא העולם בלל את השפות בזמן דור הפלגה, הוא הוריד את השפה האחת הזו ממעלתה וחילק את משמעותה לכל באי העולם בשבעים שפות שונות. וכפי שידוע שהמילה טוטפות בתורה היא "טט בכתפי שתים טט באפריקי שתים" ושתים ועוד שתיים = ארבע. וכאן ישאל השואל, וכי התורה לא יודעת לכתוב ארבע? לוקחים שתים בשפה זו ועוד שתים משפה אחרת מרכיבים למילה אחת וכך כותבים ארבע?! ועוד, וכי התורה מדברת באפריקנית או בכתפית? התורה מדברת בלשון הקודש! והתשובה פשוטה, הארבע כפי שהוא בא לידי ביטוי בתפילין בלשון הקודש הוא טוטפות! אתה רוצה לקלוט את עדינות ההבחנה של הארבע הזה, אם תרד לשורש השפה הזו והזו בביטוי שתים ותחבר ביניהם תגיע לכך!

יש הרבה להעמיק בענין אבל הסברנו את העקרון.

כל עם יש לו זוית שנובעת מתרבותו ומאורח חייו, והדבר בא לידי ביטוי בלשונו. תשאל ישראלי מה נשמע, הוא עונה "מהמם"! ואז אתה מבין שהכל רגיל כזה ויבש. תשאל רוסי את אותה שאלה והוא במצב דומה, הוא יענה "חרשו" – בסדר… כלומר השפה נובעת מהתרבות מחום המזג ומההסתכלות על החיים. שפה היא זוית ראיה!

ביאר משה את התורה בשבעים לשון, כלומר נתן את כל שלל ההיבטים ודרכי ההסתכלות על הענין! "באר היטב"!

שבת שלום.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. לא אמרתי שלא תירגם לשבעים לשון כפשוטו, ההיפך אמרתי [שים לב לנאמר בתחילת התשובה!], רק הסברתי את המניע [השונה לגמרי מהמניע של חכמי יוון], והוא משום שכל אחת משבעים הלשונות יש לה היבט מסויים, ולא כדי להנגיש גם לציבור הדובר את אותה שפה… לכן זה נקרא "באר היטב" תרגום כפשוטו מדוע הוא נחשב ביאור טוב יותר? שפה אחרת מבארת עמוק יותר? התשובה היא, בנוגע לשבעים לשון, שכן, וכאמור. כלומר התכלית היתה רק בשביל ישראל, אסור ללמד תורה לגוי! אלא שעם ישראל קיבל את כל העומקים והדקויות של ההבנה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל