לתרומות לחץ כאן

מה היא אמונה חושית? אני כופר בה'?

שאלה:

שלום וברכה כבוד הרב
בן אדם מבית חילוני שחזר בתשובה, אך כבר לא בטוח שהתורה אמת, אמנם הוא שומר שבת, אך לא הכל במאה אחוז, כי לפעמים יש לו ספקות האם מותר או אסור, ואין לו כוח להקפיד סתם, אז עושה את הספק. וחוץ משבת, הוא עושה חלק מהמצוות וחלק לא. הוא לובש עדיין כיפה שחורה, ומסתובב עם ציצית נראית כלפי חוץ, כשהוא נמצא מחוץ לביתו, אך בביתו כמעט ולא לובש ציצית אומנם כן לובש כיפה בביתו (גר עם ההורים, אם היה גר לבד, כנראה היה מסיר את הכיפה גם בביתו).
מותר לו להשלים מניין?
דרך אגב, הייתי מעדיף שלא לפרסם את התשובה והשאלה ברבים, אך מה שתחליט. כי אני מתאר לעצמי שחלק מהקוראים יחלשו באמונה, גם אם חלק קטן.
תודה רבה כבוד הרב

תשובה:

שלום וברכה

האיש הזה אינו מסופק לגבי האמונה, הוא פשוט מתקשה בדבר שבו כולנו מתקשים כל אחד לפי דרגתו, ואינו מגדיר זאת נכון: בתפילה אנחנו אומרים "וידעת היום והשבות אל לבבך", והביאור, שיש איזה מעצור ומחסום בין ידיעת השכל להפנמה ברגש. כאשר אתה מסתכל בחלון ורואה שמש האמונה שלך מוחשית לגמרי, אתה רואה את הדברים ברור וזהו. אבל כאשר אתה עוסק באמונה בה', אתה אמנם יודע בשכל הכל, אם מישהו מתפלסף איתך תוכל להסביר לו או לשמוע ממנו, אבל בהפנמה ברגש אנחנו לא חיים זאת מוחשית מספיק. כל אדם יודע שהכל מה', ואעפ"כ הוא ממשיך לעשות כל מניפולציה אפשרית כדי להשיג כסף, כל אדם יודע שהכל מה', ואעפ"כ הוא עצוב או כועס כשקורה לו משהו רע וכו', זה לא חוסר באמונה שבשכל, אלא בהפנמה ברגש. האיש הזה, בהיותו ביקורתי כלפי עצמו במידה הראויה, הוא טוען שחסר לו באמונה וזה דבר נכון, אבל זה לא כפירה חלילה, אלא עצם מציאות החיים שלנו שבה הקב"ה מסתתר מאיתנו בכוונה תחילה כדי לאפשר מציאות של עבודה פנימית ושל בחירה בין טוב לרע.

לכן, הוא לא רק מצטרף למנין אלא הוא יהודי כשר, ויעשה כל השתדלות להמשיך ולהתקדם, למצוא חברים טובים ומסגרות תומכות, לחשוב הרבה על בורא העולם, ולא להתעצל במה שקשה, וכך ימשיך להתקדם עוד ועוד בדרך העולה. כך היא הדרך, מלאה קשיים ומהמורות!

התפיסה של אותו אדם שהיא שגויה לגמרי, רק מחלישה אותו, יש לנתח ראשית בשכל עד הסוף, ואז להפנים שאם בשכל אני מבין הכל, אז לא משנה מה אני מרגיש ומה עושה לי היצר הרע היום או מחר, אני עדיין חזק במסגרת, ובעז"ה יבוא יום שעוד יהיה גם ליבי מיושר היטב לעבודת ה'.

בהצלחה רבה לכולנו!

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שיש בורא לעולם זה דבר ברור לכל אחד אפילו ניוטון ואיינשטיין היו מאמין בבורא , יש היום הרבה הוכחות מדהימות שהתורה שלנו מבורא עולם :נבואות שהתגשמו (רק אלוקים יכול לדעת את העתיד תקרא את הספר ״ נבואה והשגחה״) יש מידע בתורה שאף בן אדם יכול היה לדעת בתקופה שנכתבה התורה , מידע על כל הכוכבים על החלל על מקורות מים מהחלל ,על נרתיק של השמש ,על האוויר , על כל בעלי החיים בים וביבשה (תקרא בספרי ״המהפך״ של הרב זמיר כהן ) וחוץ מזה רק שאתה רואה את התורה וסודותיה והעומק שלה על עולמות עליונים ונשמות וחכמה מדהימה אתה מבין שכל התורה הקדושה שלנו אמת

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל