שאלה:
באור זרוע כתוב שאדם שברך ברכת ספירת העומר וכיון דעתו שהיום יום ד', ואחרי הברכה תיקן ואמר היום חמישה ימים וכו', חוזר משום ספקא דאורייתא . עכשיו אני בתמיה כי אומנם הספירה עצמה דאורייתא אבל הברכה דרבנן ! אז איך ספק דאורייתא לחומרא ? תודה רבה
תשובה:
שלום וברכה
למעשה כך היא דעת הראבי"ה כפי שהביאו הבית יוסף, וכל האחרונים תמהו והקשו כפי ששאלת, המהר"ח או"ז, הט"ז ועוד, והתשובה המחודשת והמענינת היא של הגר"א שם בסי' תפט, שלדעת הראבי"ה בשונה משאר ברכת המצוות בספירת העומר כך היתה התקנה מתחילה מן התורה שיברך ויספור, כלומר הברכה היא חלק מהספירה ולכן היא מעכבת, אלא שכל הפוסקים חלקו עליו בזה. וראה מה שנדחק הט"ז שם בביאור דבריו.