לתרומות לחץ כאן

מצוה לשנוא אתאיסטים?

שאלה:

התווכחתי עם אדם שאמר שמצווה מהתורה לשנוא אתאיסטים ושהם כופרים, חס וחלילה לא לאהוב אותם. אני אמרתי לו שהתורה כולה מתבססת על אהבת לרעך כמוך ושהתורה לא מלמדת לשנוא אנשים אחרים, כי בסופו של דבר כולנו יצירות של השם יתברך והכל נתון להחלטתו.
הוא ענה לי בתגובה כל מיני פסוקים כמו:
הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ יְהוָה אֶשְׂנָא וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט" (תהלים קלט, כא
הוא אומר שהתאיסטים אינם רעי. ״ ולא תשמע אליו״ ״לא תחוס עליו״ ״לא תחמול״ ולא תכסה עליו״.
והוסיף גם:

קצת מתורה שבעל פה: "שנאת הבריות כיצד?
מלמד שלא יכווין אדם לומר אהוב את החכמים ושנא את התלמידים, אהוב את התלמידים ושנא את עמי הארץ, אלא אהוב את כולם, ושנא את האפיקורסין והמסיתים ומדיחין, וכן המסורות.
וכן דוד אמר (תהלים קלט) "משנאיך ה' אשנא ובתקוממיך אתקוטט תכלית שנאה שנאתים לאויבים היו לי" הלא הוא אומר (ויקרא יט) "ואהבת לרעך כמוך אני ה'" מה טעם "כי אני בראתיו"?
– ואם עושה מעשה עמך אתה אוהבו, ואם לאו אי אתה אוהבו." (אבות דרבי נתן, פרק טז, ה).

בתור יהודיה דתייה מאמינה, אני מתקשה להאמין שהשם יתברך נותן מצווה לשנוא אנשים, גם אם הם אינם שומרי מצוות. כולנו יהודים, כולנו הילדים של אלוקים האם ייתכן שבורא עולם מצווה לשנוא אנשים כאלה?? אני לא מתחברת לאתאיסטים, אני באמת לא חושבת אבל שצריך לשנוא אותם. האם זה באמת נכון? האם לשנוא יצירתו של השם יתברך בכבודו ובעצמו זו מצווה?
וכיצד ניתן להגיד דבר כזה אם בסופו של דבר הכל מלמעלה והכל לפי תוכניתו של בורא עולם.
אשמח לתשובה ולדעת מי הצודק פה בעניין.

תשובה:

שלום וברכה

כמו בהרבה מאוד ויכוחים שניכם צודקים… הציטוטים הנכונים האלו שהביא אותו אדם, אמורים במי ששנה ופירש, כלומר, אדם שמכיר ויודע הכל ובוחר לעזוב הכל כדי ללכת בשרירות ליבו ואחרי תאוותיו. אדם כזה שמכיר במי שאמר והיה עולם ובוחר למרוד בו, הוא בכלל משנאי ה' ומחללי שם שמים שמצוה לשנותו. אבל מציאות זו מאוד נדירה בזמנינו! אדם שנולד חילוני בזמנינו כבר הכריע החזון איש שהוא בחזקת תינוק שנשבה, שמצוה לעשות הכל כדי להצילו ולהחיותו, ובודאי יש לאוהבו ולקרבו. וגם מי שהכיר מסגרת תורנית ומחמת סיבות מסוימות עזב, במקרים רבים אינו בכלל כל הנ"ל, יש אנשים שחוו מצב נפשי או משפחתי קשה, ויש שלא קיבלו את החינוך המתאים, והגיעו לחברה קלוקלת מאוד ועוד ועוד, כל אלו אינם בכלל כל הנ"ל.

משפט חריף שמעתי פעם מראש ישיבת חברון וישיבת כנסת הגדולה הגאון רבי הלל זקס זצ"ל [שאגב לא היה חשוד על פשרנות יתר, ולהיפך…], הוא אמר: "אם תפגשו פעם אפיקורס אמיתי אל תשכחו לבקש ממנו ברכה"… לפליאתנו כי רבה, הסביר ראש הישיבה את כוונתו, ואמר: אפיקורס הגדירו חז"ל: "מכיר את בוראו ומתכוין למרוד בו", אתם יודעים איזו דרגה זו להיות בבחינת "מכיר את בוראו"?! אינני אומר שרק בדרגה זו אדם נהיה מחלל שם שמים, אבל למדנו מכאן, שלא כל אדם שהולך בחושך רחמנא ליצלן הוא בכלל משנאי ה', חלילה!

בהערת אגב, אינני מאמין לאדם שאומר שהוא אתאיסט… מי שאומר שהוא כזה, הוא בסך הכל אומר שמחמת כח ההרגל הטבוע בכולנו, הוא מעולם לא טרח לחשוב על הנושא הזה יותר מידי… ראי הרבה תשובות כאן באתר בענין אבולוציה ועוד.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. ניכר מהדברים ששואלת השאלה העתיקה את דבריי. מה שכואב, שלרוב שדנים על ההלכות האלה (שנאת הכופרים) מנסים להפוך את כולם לתינוקות שנשבו שזה בכלל לא פשוט ובדורנו יש דעות בין פוסקים לכאן ולכאן. בכל אופן, מה עם מה שכתב הרב אלחמן ווסרמן הי"ד ב"קובץ מאמרים" שבכופר במציאות ה' יתברך איו דין של "אומר מותר", כי אמונה באלוקים היא אמורה להיות ברורה פשוטה לכל אדם אשר אינו בגדר שוטה וזאת הסיבה שניתן לצוות על האמונה גם גל בן 13 וגם על בת 12. למה? כי וודאי שלעולם שבנוי בצורה מתוכננת – יש בורא. הספר לא נמצא לפני, אני מצטט מהזיכרון בערך, אבל פעם ראיתי את זה בפנים…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל