שאלה:
מהו הגדר של לימוד שלא לשם תענוג?
מותר ללמוד נגינה ולהקיש על כלי השירה בימי ספירת העומר כשהדבר נעשה לצורך אימון ולא לצורך תענוג ((שו”ת אג”מ או”ח ח”ד סי’ כ”א, וכן הוא בשו”ת צי”א חט”ז סי”ט.
אני מתאמן בתור תחביב, עדיין לא מקצוען. זה נחשב לתענוג? ללימוד?
תשובה:
אם תעיין היטב בציץ אליעזר שציינת שבעצם מבוסס על דברי המהר"ם שיק, הרעיון שלו הוא שלימוד בשלבים של התחלה אין בו עונג, וכיון שגם יש נזק בכך שמפסיקים זמן ארוך והמיומנות מחלידה, מותר. אבל מי שמנגן בצורה חובבנית, ודאי יש לו הנאה מכך ואין לו נזק מלהפסיק, הכל מדובר במישהו שבאמצע לימוד נגינה ויש חשש הפסד.