לתרומות לחץ כאן

שירות לאומי בראי ההלכה

שאלה:

שלום הרב!
שאלתי נובעת רק מבורות ואשמח אם רב יוכל להבהיר לי את הנידון…
ראיתי לקריאה של כמה מגדולי ישראל נגד הצטרפות בנות ל"שירות לאומי" ואני הדל, לא זכיתי להבין מה החילוק בין אם אישה מתנדבת בבית חולים(בתור שירות לאומי) כמזכירה/עוזרת וכו' לבין אם אותה אישה כאשר תגיע לזמן שהיא צריכה לפרנס את משפחתה והיא תעבוד באותו מקום בבית חולים בתור מזכירה/עוזרת? הרי שבשניהם יש אותם תנאים, אזי מה סיבת האיסור ב"שירות לאומי" {אינני מציין/מוסיף את הנידון של מקום אכסנייתם של בנות השירות אלא אפילו בת שחוזרת לביתה מידי יום…}
תודה רבה!

תשובה:

שלום רב

יש שני הבדלים יסודיים: האחד מי ה"בוס", כלומר, אשה שהולכת לעבודה היא בעצם אדון לעצמה לבחור מה מתאים לה ולהשקפותיה והיכן לעבוד וכו', וכאן עצם הנתינה לגורמי הצבא למיניהם שליטה על החלטותיה, זה גורם למכשול גדול. ב. הגיל – יש הבדל בין אשה מבוגרת ולרוב גם נשואה שהולכת לעבוד במקום מסויים לבין בחורה אחרי גיל תיכון, שעדיין אינה חזקה מספיק ונתונה להשפעות. יש עוד הרבה להרחיב בשני ענינים אלו, אבל מה שהלב חושק הזמן עושק… ערב חג גם כאן באתר דין.

חג שמח.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מחילה מכבוד הרב.
    אני תלמידה בכיתה י"ב באולפנה תורנית עם פנימייה(אני כל שנות הלימודים שלי חונכתי בסגנון יותר חרדי לאומי ולא במוסדות חרדיים רגילים, המשפחה שלי מאוד שומרת על ההלכה וגם אני כמובן מאוד משתדלת , והמשפחה שלי דיי התחרדה) .גם בבית חונכתי שלא עושים שירות אבל אני בוחנת את הנושא וישנן סיבות לאסור שקיימות במציאות וישנן סיבות שלא (יכול להיות שפעם כן אבל היום לפי הבירור שאני עשיתי יש סיבות שלא קיימות .)
    ישנן כמה סיבות ששמעתי שאוסרים שירות לאומי:
    א. האיסור לעזוב את השירות ובעקבות כך היא בעצם כפופה למדינה בלי יכולת בבחירתה האישית.
    ב. דירת השירות(שפה בעצם עלולה להיות בעייה בהשפעה מבנות השירות הגרות איתה אם הן ברמה רוחנית פחותה משלה, והן שהיא אדון לעצמה וכשאין עליה שליטה זה יכול להביא אותה לירידה רוחנית.
    ג. הגברים שבסביבה שלה.
    ואם אני דואגת שאף אחת מהסיבות לא קיימות אז מה הבעייה?
    בהקשר למה שהרב כתב שגורמי הצבא אחראיים עליה וכו… אז לפי מה שהבנתי היום זה לא ככה(יכול להיות שפעם ההתנהלות הייתה שונה). מדברים איתנו באולפנה על שירות לאומי והיום אני יכולה לבחור לבד איזה שירות לאומי לעשות ובאיזה מקום לפי השקפותיי ומה שמותאם לי. אישה אחראית עלי מאחת עמותות השירות ואני לפי מה שהבנתי אני לא צריכה לנהל שיח עם גברים בשום צורה(אולי רק בתוך המסגרת שאני עושה בה את השירות ופה זה תלוי באיזה מקום אני עושה וגם לא בכל המקומות יש גברים.). ולפי מה שהבנתי בסופו של דבר אם אני רוצה לעזוב שירות באמצע אף אחד לא כופה עלי אחרת . ויש מקומות לעשות בהם שירות עם נשים בלבד, ובהקשר לבנות הנמצאות איתי אני בוחרת את הסגנון לפי הרמה הדתית במקום שאני מעוניינת לעשות בו את השירות. ובמיוחד אם אני עושה שירות במקום שאני אמורה לייצג איש צוות תורני אני לא יכולה לעשות מה שבא לי וזה בהחלט מסגרת שחוסמת אותי מירידה רוחנית. אז יש סיבה שיהיה אסור למשהי כמוני לעשות שירות? (כמובן שאני לא באה לנסות להתיר את כל אפשרויות השירות וברור שיש המון מקומות שבהם זה בעייה גדולה לעשות שירות הן בגלל החברות שהיא איתן והן בגלל המקום והמסגרת שבה היא נמצאת והן בגלל הגברים במקום, ויש הגיון רב בלאסור את זה .) סליחה מכבוד הרב. תודה רבה.

  2. אין ספק שחלק מרכזי מהמלחמה הגדולה של גדולי הדורות האחרונים כנגד השירות הלאומי, היא משום שאת לא אדם יחיד בעולם… נניח את מצליחה לעשות משהו על טהרת הקודש, הרי לא כולן כך, ואין אפשרות לספק לכולן כאלו מסגרות וגם אין רצון כזה… ממילא יש לנו מלחמה חברתית כוללת כנגד הכרה במוסד כזה שאופיו מנוגד לצניעותה ולטהרתה של בת ישראל, ויש לך אחריות כחלק מהערבות האישית שלך שלא לתמוך במוסד כזה. ואם את רוצה לתרום ולהתנדב וכו', למה את צריכה לעשות זאת במסגרת המדינה שאף אחד לא מחייב אותך כנערה דתיה להיות חלק בה? את יכולה כאזרחית להתנדב ביד שרה או בעזר מציון או בכל אירגון חרדי דומה ולתרום לעם ישראל בדיוק באותה מידה… אין צורך להיות חלק מדבר שמנוגד לדרך התורה בכלליותו. בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל