לתרומות לחץ כאן

ספר תורה שנמצא פסול באמצע הקריאה

שאלה:

בס"ד
שלום לכבוד הרב
בספר תורה כשעליתי ראיתי ק שנראת כמו ה האם זה פסול?
שאלה נוספת היא שאם לדוג המקרה לעיל הוא פסילה כשמוציאים את הסת הנוסף אני מברך שוב וכדומ מהיכן מתחילים לקרוא וכו…
תודה רבה

תשובה:

שלום רב

במשנת הסופרים אות ק' כתב המשנה ברורה, שאפי' היה הירך השמאלי נראה כמו י' האות כשרה בדיעבד, אבל בכל מקרה כזה יש להראות למגיה מומחה שיכריע מה לעשות.

בנוגע לספר תורה שנמצא פסול באמצע הקריאה, כתב הרמ"א בסי' קמג שאם כבר קראו שלושה פסוקים בפסול, מברך ברכה אחרונה, ומוציאים ספר ומתחילים שוב בברכה וכו', אבל אם לא קראו שלושה פסוקים, אינו מברך ברכה אחרונה ואף לא ברכה ראשונה בספר הכשר, אלא ממשיך בלי ברכה עד מקום שאמור להפסיק. אמנם ראה שם במשנה ברורה וביאור הלכה שבראשונים יש בענין זה כמה שיטות: לדעת השו"ע פוסקים מיד בלי ברכה אחרונה בכל מקרה, ומתחילים בספר הכשר מהפסוק שהפסיקו באמצעו. לדעת הב"ח ומג"א מברכים ברכה אחרונה הפסול, ולכן גם אם לא קרא שלושה פסוקים, ינשיך לקרוא עד סוף הפסוק השלישי כדי שיוכל לברך. ולדעת הגר"א שם לא מברכים ברכה אחרונה אבל כן מברכים ברכה ראשונה בספר הכשר, ומתחילים מתחילת הקריאה של העולה שנמצא הפסול בקריאתו.

למעשה המנהג בהרבה קהילות כדעת השו"ע ראה כף החיים שם ס"ק כא שכן מנהג הספרדים ולא מברכים לא ברכה ראשונה ולא אחרונה, אולם מנהג רוב בני אשכנז כדעת הרמ"א הנ"ל וכך היא הכרעת המשנה ברורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל