לתרומות לחץ כאן

כניסה למסעדה טריפה למען השלום במשפחה

שאלה:

שלום רב,
ב"ה זכיתי להתקרב ולהתחזק בשנים האחרונות, אני ואשתי וילדיי.
תהליך התשובה שלנו נתקל בקשיי קבלה מצד הוריי ואחיי, וכמעט על עניין הלכתי מתעוררים חילוקי דעות, וסערת רגשות, ונגרם צער גדול לכל הסובבים.
אחי הבכור (אנחנו סה"כ 3 ילדים) אינו מדבר עימי והמצב המשפחתי רגיש מאד בנושא, כמו גם הוריי שנגרם להם צער גדול.
בעוד שבועיים אחותי הקטנה תערוך סעודה לרגל הולדת ביתה- הסעודה תתקיים במסעדה לא כשרה, רוצה לומר טרפה.
אני ואשתי מתלבטים מאד אם ללכת לשם ולא לאכול דבר. אם לא יהיה נציג מטעמנו אני חושש שיהיה משבר משפחתי גדול.
אפילו חשבתי על כך שאשתי וילדיי לא ילכו, ואני אלך לבד ואצניע את הסממנים הדתיים (כיפה וציצית) בשל חשש ממראית עין.
אשמח לעזרה בהקדם.
תודה רבה,
בברכה,
ערן.

תשובה:

שלום רב

נראה שבאופן זה שיש ממש חשש לעלבון ומחלוקת במשפחה ניתן להקל, ובלבד שתאכל אוכל שיהיה ניכר עליו שהוא שונה משאר המאכלים שכולם אוכלים. אולם, לכתחילה עדיף לשכנע אותם למצוא מקום כשר, אני משוכנע שניתן למצוא כזה אפילו בכשרות שאינה לכתחילה כבר יועיל הדבר לענין המראית העין.

מקורות:

הפוסקים דנים לגבי פונדק של גויים. אם מותר לאכול שם דג מלוח וחמוצים שהוכנו והוגשו על-ידי בעל הפונדק (הלא-יהודי) ונחלקו בזה הרמ”א והמהרש”ל (ים של שלמה, חולין פרק ח, סימן מד), כפי שצוין על-ידי הט”ז (יו”ד צא, ב).

הרמ”א פוסק שבנסיבות אלו, מותר לנוסע לאכול מאכלים אלו בצלחות הפונדק, ואילו המהרש”ל קובע שאסור לעשות כן. שתי הדעות לא מזכירים חשש אכילה או חשש כניסה לפונדק מפני מראית עין. בהנחה שמדובר באכילה ברבים, הרי שלכאורה ניתן ללמוד מדבריהם שאין חשש מראית עין באכילת אוכל כשר בתוך מסעדה לא-כשרה. אולם, הרב משה פיינשטיין (אגרות משה, או”ח ח”ב, סימן מ) פוסק שאסור להיכנס למסעדה לא-כשרה, מפני חשש מראית עין, כיון שיחשדו בו שאוכל אוכל לא כשר. אין להקשות על דבריו מדברי האחרונים הנ”ל, כיון שאפשר שדבריהם אמורים דוקא בפונדק שמיועד גם ללינה ולא רק לאכילה.

ומכל מקום יש קצת סייעתא מכאן לסמוך להקל בשעת הדחק כשיש חשש לעלבון של ממש, שהרי בלאו הכי נחלקו אחרונים אם אנחנו יכולים לחדש איסור מראית העין מדעתנו או די לנו במה שאמרו חז”ל, ראה רמ”א יו”ד פז ג שהחמיר ולעומתו פ]רי חדש שם שמיקל.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל