לתרומות לחץ כאן

אמונה ובטחון לעומת השתדלות ראויה

שאלה:

שלום רב

ברצוני לשאול, לעשות ביטוח בריאות או ביטוח דירה האם הוי חסרון בבטחון?
עסק שיש אפשרות שיגיעו אליו בלי פרסום, האם פרסום זה חסרון בבטחון

תשובה:

שלום רב

ידוע הדבר שהקב"ה טבע בבריאה שתהיה מונהגת בהסתר ולא בהנהגה גלויה, ולכן יש צורך לעשות השתדלות לפרנסה בריאות וכו'. אי אפשר לשבת בית ולחכות למן שירד מהשמים, כי הקב"ה מנהיג את עולמו בדרך הטבע כדי לאפשר בחירה לאדם. לכן ודאי אפשר לעשות ביטוח ופירסום וכל מה שצריך על פי דרך הטבע, אלא שחייבים לזכור תמיד שבסופו של דבר הכל מבורא עולם, וגם ההשתדלות היא רק משום שזה רצון ה', אבל אין דבר שאינו ממנו.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. רציתי לשאול בנוגע לנושא הזה
    באופן כללי בציבור החרדי ליטאי\ספרדי (אני חלק ממנו) לא נראה שממש מעודדים את האנשים הרגילים לצאת לעבוד\ללמוד מקצוע (לא בהכרח אקדמי שידוע שכול גדולי ישראל יצאו כנגד בחריפות (גם המסגרות החרדיות) ולא נראה שרבנים יכולים להתיר בקלות דבר כזה)
    ואני לא מבין, הרי האדם הרגיל כן צריך לצאת לעבוד זמן קצר לאחר החתונה… ואם כך למה הרבנים אף פעם לא מסבירים לאברכים שכדאי להם לחשוב על מקצוע אחרי החתונה ולהתארגן עם הלימודים וכד' בזמן הראוי להתחיל ללמוד אותם שהרי אי אפשר להתעורר יום אחד ולהחליט שצריך לצאת לעבוד אלא צריך ללמוד מקצוע נורמלי (עד כמה שאפשרי במצב העגום היום) איזה שנה וחצי לפני שמתחילים לעבוד בו ועל כן אני לא מבין למה "נותנים" לאברכים לגלות זאת בעצמם כמה שנים לאחר החתונה בזמן שהם תחת עול כלכלי במלוא העוצמה? למה נותנים להם להיכנס לתיסכול עם עבודות מסוג "מלצרות" בשכר מינימום? למה לא מדריכים אותנו שאחרי החתונה ישר צריך לשקול איזה מקצוע נרצה לעבוד? למה רק מקדמים "אברכנות"?
    בנוסף התקשתי להבין אם למשל אדם רוצה רק ללמוד אבל מרגיש שרמת הביטחון שלו לא תספק לו את הפרנסה הנצרכת, מה עליו לעשות? הרי גם אם יקבל את פרנסתו בדרך נס ינקו לו מזכויותיו שהרי הוא לא ראוי לזה…
    ואם לא יעשה לו נס הוא עלול להיכנס למצב נורא… (כמובן שגם אם יפעל כראוי שום דבר לא מובטח אך מצד השתדלות הטבע אני מדבר)

  2. שלום וברכה ידידי, אינני מכיר אותך ואת המקום בו אתה נמצא, אבל זה לא נכון שיש התנגדות לעבודה למי שנזקק לה, להיפך ממש. נכון הדבר שמנסים לעודד כל מי שמסוגל נפשית וכלכלית להשאר בלימוד כמה שיותר, ולהסתייע בעבודת האשה, כיון שבאמת שנות לימוד איכותיות עושות את האדם למשהו אחר לגמרי, ובכלל, כל יום של תורה הוא חיי נצח. יחד עם זאת מי שאינו מסוגל לכך, נפשית או כלכלית ולא משנה מה הסיבה, ודאי חשוב וטוב שיקדיש חלק מיומו לפרנסתו, והעיקר שיקבע זמן איכותי ללימוד במשך היום, אם זה אחה"צ או ערב, אבל לא שיעור מנומנם אלא באמת לימוד שיטתי טוב ועירני ללמוד על מנת לזכור, על מנת לדעת ולקיים, שיהיה בגדר עשה תורת קבע ומלאכתך עראי. צורה אמיתית וטבעית של יהודי היא כזו שהוא עושה לפרנסתו ומקדיש כל קביעות עיתים לתורה, זו הצורה הטבעית המקורית של יהודי בעם ישראל וזה בסדר גמור ויותר מכך.
    בעיני חשוב מאוד שמי שרוצה לעבוד תהיה לו הכשרה נכונה, כדי שיוכל לעבוד במה שמתאים לו כלכלית, ולא בעבודות דחק, וגם מנטלית, אדם אינטלגנטי זקוק לעבודה שמתאימה לאופיו ולאישיותו. יש מסגרות חרדיות שמתאימות. לא נכון הדבר שכשנזכרים זה מאוחר, כיון שיש היום הרבה מילגות קיום המאפשרות נשימה, כמו כן החכם עיניו בראשו לא להזכר כשהוא כבר עם הגב לקיר.
    נכון שמטבע הדברים יותר מעודדים בפומבי את הלימוד הזקוק לעידוד מאשר העבודה שהיא דבר שמי שמעוניין בה לא זקוק לעידוד כדי לעשות זאת. אבל באופן פרטי ל אחד שנזקק לשאלה כזו או להדרכה בענין, יפנה לרבו ואני בטוח שיקבל סיוע והכוונה נכונה. באם יהיה עידוד פומבי לחיי עבודה באותה נשימה עם חיי לימוד, אזי הרבה אנשים שמסוגלים ללימוד לא יבינו ויפנימו את חשיבות הענין. אבל אין בכך כדי להוריד מגודל מעלתו וחביבותו של אדם העושה למלאכתו וקובע עיתים לתורה שזה כאמור בסדר גמור.
    בהצלחה רבה מאוד.

  3. אמקד את השאלה.
    רוב האברכים כיום לאחר החתונה לומדים כמה שנים יום שלם ללא לימוד של מקצוע בצד וגם לא נראה שהרבנים רוצים שיעסקו בזה בדרך כלל
    בפועל גבר נומטיבי צריך מקצוע נורמלי שנתיים לאחר החתונה, ולא יהיה לו דבר כזה ב"מסגרת" הרגילה של החרדים הליטאים שככל הנראה לרוב לא לומדים מקצוע בשנים הראשונות… ומלגות קיום נורמליות זה בעיקר במקצועות אקדמיה שרק בשנים האחרונות התפתחו… מה היה פעם?? (אגב את לימודי האקדמיה כמובן שוללים גדולי ישראל מכל וכל, חוץ מהרב עובדיה… וכול השאר כולל חכם שלום כהן שוללים אקדמיה וגם לנשים, ככה שהלומדים שם נדחקים למקום בעייתי בחברה ולא פעם ברוחניות)

    השאלה שלי היא איפה ההגיון בזה?
    בנוסף, איך בדרך כלל צריכים לפעול אברכים שרוצים להמשיך ללמוד? (חוץ מללמד בישיבה)

  4. אני לא בטוח שגבר נורמטיבי חייב עבודה שנתיים אחרי החתונה, אם האשה עובדת וחיים בצניעות ויש מילגת כולל, אפשר בהחלט ללמוד כמה שנים טובות ויפות בנחת, וזה נותן מלאות רוחנית והיקף אחר לכל החיים. זה שווה את המאמץ בלי כל ספק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל