לתרומות לחץ כאן

קיבוץ נדחי ישראל לפני ביאת המשיח או אחר כך?

שלום לרבנים רציתי לשאול אם עירוי ככלי ראשון אז איך כלי שני יד סולדת לא יבשל לפחות כדי קליפה? 2 מזוזה שמים בשליש העליון האם הכוה שאת תחילת המזוזה יהיה בשלש העליון או לא משנה? 3 האם הגאללה צריכה להתחיל קודם כל בגשמיות? לכאורה זה מה שמובן מיחזקאל פרקכח פסוק כט והמשך? תודה מראש ואשמח למקורות!

תשובה:

שלום רב

  1. ננסה לחדד את שאלתך בצורה שונה, לכאורה צריך עיון, אם כלי ראשון שהוא יד סולדת – 45 מעלות מבשל, היאך יתכן שכלי שני שחומו 80 מעלות לא יבשל? וידועים בזה דברי האחרונים, הפרי מגדים בסי' שיח ועוד על פי התוס' בשבת פרק ג, שכאשר הדפנות מצננות, כח הבישול פג ממנו, כיון שהוא מצטנן והולך הוא מאבד את כח הבישול.
  2. כולה בשליש העליון.
  3. על סדר הגאולה נאמרו שיטות שונות, ראה במקורות.

מקורות:

בשו"ת אגרות משה (אבהע"ז סי' קב) דן, לאחר שנפסקה הלכה כרמב"ן שמצות ישוב ארץ ישראל נוהגת לדורות, שלא כרבי חיים כהן ושלא הבנת המגילת אסתר ברמב"ם, מדוע נמנעים רבים מלעלות לא"י ובהם גדולי תורה ויראה, הרי מבטלים הם בכך מצות עשה דאורייתא.

וכתב, שגם לדעת הסוברים שמצוה זו נוהגת לדורות מ"מ אין זו מצוה חיובית המוטלת על האדם כלולב ושופר, אלא מצוה קיומית בלבד – שאם ידור בא"י יקיים בכך מצות עשה. ולא פי' שם טעם ומקור לדבריו.

ורחוק בעיני לומר דנקט להלכה כשיטת התשב"ץ שעיקר טעם המצוה הוא כדי לקיים מצוות התלויות בארץ [דממילא פשיטא שהיא מצוה קיומית בלבד – שכן אין חובה לאדם ליטע כרם כדי לקיים בו דיני ערלה], שהרי רוב הפוסקים דחו את סברת התשב"ץ מהלכה, ונקטו שיסודה של מצוה זו הוא קדושת הארץ ולא קיום מצוותיה, וכמבואר לעיל. יתירה מזו, הרי פשטות דברי התשב"ץ עצמו היא, שהגם שקיום המצוות התלויות בה היא מצוה קיומית ולא חיובית, מ"מ המצוה לעלות לא"י כדי שיוכל לקיים את מצוותיה היא מצוה חיובית כשאר מצוות התורה.

ע"כ נראה לפרש דבריו בג' אופנים:

א. הנה כבר נתבאר לעיל מדברי הרשב"ש בתשובותיו (סי' ב), ושו"ת מעיל צדקה (סי' כו), שמחמת סכנת הדרכים רשאי אדם להמנע מלעלות לא"י, ובפרט כשהדבר כרוך בסכנה מוחשית וברורה, וכיון שבמשך הדורות היתה הדרך לארץ ישראל כרוכה בסכנות מרובות כבר נשתרש ונקבע ישובם של בני ישראל בארצות פזוריהם.

ב. בזה"ז שאין אנו רשאים לעלות לא"י באופן של כיבוש מלחמה לא חייבתנו תורה לתור לנו אחר דרך אחרת לעלות לא"י, וממילא היא מצוה קיומית ולא חיובית.

ג. באופן נוסף יש לפרש דבריו, על דרך מש"כ אור החיים הק' (פ' שלח), אהא דכתיב (במדבר יג ב): "שלח לך אנשים ויתורו את ארץ כנען אשר אני נותן", דלכאורה לשון הפסוק צ"ב, שהרי הצורך בשליחת מרגלים הוא כדי לתור אחר תחבולות היאך כדאי לכבוש את הארץ בכח הזרוע, ומדוע נקט הכתוב לשון "אשר אני נותן" שמשמעו לשון מתנה מאת ה' ללא מלחמה.

ופי' שם, שמחשבה זו גופא היתה חטאם של המרגלים, שהם אכן הבינו את תפקידם כפשטו לתור אחר נקודות התורפה של הארץ דרכן יקל לכובשה, ולא היא, עיקר תפקידם היה להיפך, להראות ולבשר לעם ישראל את עוצמת הארץ וחוסנה כדי שידעו ויכירו בגודל המתנה שנותן להם הקב"ה במתנה גמורה שלא בכח עצמם. וטעם הדבר פי' שם, דכיון שארץ ישראל נתונה לנו מתנה מאת ה', דרך ארץ הוא שנותן המתנה יוציאה מיד עושקיה ולא מקבליה, שכן הוא הדרך בנתינת מתנה, שכל טורח הנתינה על הנותן.

ואפשר דה"ה נמי בגאולה העתידה, דכיון שהקב"ה פיזרנו בעוונותנו בים האומות לא מסתבר כלל שמוטל עלינו החיוב להתחכם ולהסיר את עול הגלות מעל עצמנו בכח עצמנו, אלא אופן ביטול הגלות יהיה כמאמר הנביא ירמיה (לא ט): "מזרה ישראל יקבצנו". ע"כ נראה פשוט, דאף שמצות ישוב א"י לא בטלה מעולם, ומי שטורח לעלות לא"י מצוה קעביד שכן מעולם לא נאסרנו לשוב אליה שלא בכח הזרוע, מ"מ חיוב גמור אין בדבר.

ובאמת נראה שהדבר נתון במחלוקת גדולה בין המפרשים:

דהנה, הרמב"ם (הל' מלכים פי"א הל' א) כתב: "המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות בית דוד ליושנה לממשלה הראשונה, ובונה המקדש, ומקבץ נדחי ישראל". ומדבריו למדו רבים, שהליך קיבוץ נדחי ישראל יעשה ע"י מלך המשיח ולא קודם לכן, ודברים אלו מתאימים עם המתבאר לעיל לדרכו של אוה"ח הק'. אולם, יש שפקפקו בזה ואמרו שאין כונת הרמב"ם לומר שאין אנו מחוייבים לטרוח בכך קודם ביאת המשיח, אלא שבאופן מעשי גם אם לא יתאפשר הדבר קודם לכן, יהיה זה חלק מתפקידיו של המשיח.

כמו כן, בס' מעלות המידות לרבי יחיאל בן יקותיאל (המעלה הראשונה) כתב: "יש לנו להאמין בלי שום ספק כי עתיד הקב"ה לשלוח גואל ולגואלנו ולקבצנו מכל העמים אשר נפצנו שם ולהושיבנו על אדמתנו, והיא הנקראת א"י וכו', והקיבוץ הזה צריך להיות ע"י מאסף ומקבץ והוא מלך המשיח".

ומשמעות דבריו, שקיבוץ נדחי ישראל צריך שיעשה דוקא ע"י מלך המשיח כחלק מתהליך הגאולה, ולא יעשה ע"י העם עצמו בתוך זמן הגלות.

בספר 'ואשר תבואנה יגידו' הביא את דבריהם, ומציין שם למקומות רבים בדברי הספורנו בפירושו לתהלים ולשיר השירים שחלק עליהם בזה, ולדעתו, הליך קיבוץ נדחי ישראל יעשה ע"י העם עצמו קודם בוא המשיח. שכך כתב במזמור צה: "זה המזמור נאמר על קיבוץ גלויות הקודם לימות המשיח". וכ"כ במזמורים קא, קז, קח, קטז, קכד, קכח, קלד, קלה ומקומות נוספים.

כמו"כ ציין שם לדברי המצודת דוד (הושע פרק ג פסוק ה), שכתב: "לאחר שוב ישראל לארצם יבקשו את ה' שישוב וישרה שכינתו בתוכם וישלח להם את מלך המשיח להנהיגם". הרי שביאת המשיח תהיה לאחר שובם של עם ישראל לארצם. וראה עוד בס' קול התור לרבי הלל משקלוב (פרק ה).

נמצא שכבר נחלקו גדולי עולם בשאלה זו, האם קיבוץ נדחי ישראל יעשה דוקא ע"י מלך המשיח, או שזוהי חובה המוטלת על כל איש ישראל באשר הוא להשתדל בכך, וממילא כאשר יתאפשר הדבר ויעלו לארץ יחלו לבקש על הגאולה כמבואר בדבר המצודת דוד.

וא"כ אפשר שטעמו של בעל האגרות משה לכך שאין חובה גמורה לעלות לא"י, ומצוה קיומית היא, הוא מחמת סברא זו, שביטול הגלות יעשה ע"י מלך המשיח ולא מיוזמת העם עצמו.

והנה, אחר העיון זכיתי ומצאתי בשו"ת מהריט"ץ (ח"א סי' פה) שדן באדם שעלה לא"י ולא אתדר ליה, האם מותר לו לשוב לחו"ל מקום מוצאו, או שמא עובר בכך על האיסור המובא במסכתא ב"ב לצאת מן הארץ לחו"ל. ועיי"ש שצידד בזה להיתרא, ותורף דבריו שם הן, שהמצוה לעלות לא"י בזה"ז אינה מצוה חיובית כשאר עשין שבתורה אלא מצוה קיומית בלבד. ופי' הטעם, "משום שגורשנו מן הארץ בגזירת המקום ומן הדין הוא שנשוב אליה בזמן הגאולה העתידה אחר ביטול גזירת הגלות". עכ"ד, והן ממש כדברינו.

על דרך זו נראה לפרש דברי הריטב"א ביומא (לח ע"א), שהקשה, על מה סמכו העולם לדור בזה"ז במצרים אחר שנצטוינו "לא תוסיפון לשוב בדרך הזה עוד", וידוע שכך נהג הרמב"ם שהיה רופא למלך מצרים, וגדולים אחרים.

ובסמ"ג (לאוין רכז) פי', שלאחר שעלה סנחריב ובילבל את האומות בטל איסור זה. וכנראה טעמו הוא ע"פ המבואר ברמב"ם (מלכים פ"ה הל' ח), שיסוד האיסור לשוב מצרימה הוא מחמת שמצרים היא מקור הטומאה ויש לחוש שהשב לשם ילמד ממעשיהם הרעים. וא"כ לאחר שסנחריב בילבל את האומות ואומה אחרת יושבת שם בטל איסור זה ואין לחוש לו.

אחרים פירשו בטעם מנהג העולם בזה, שאותן עיירות שהיו בזמן יציאת ישראל ממצרים חרבו, ועתה עיירות אחרות נבנו שם שעליהן לא נאמר האיסור, וצ"ע הטעם.

היראים (סי' שט) פי', שלא אסר הכתוב אלא להולך בדרך זו שהלכו בה עולי מצרים – דרך המדבר, אבל עצם הדיורים במצרים לא נאסרו. (טעם זה לא יתישב כ"כ עם דברי הרמב"ם הנ"ל ששורש האיסור הוא כדי שלא ילמדו ממעשיהם הרעים).

אולם הריטב"א שם פירש: "והנכון יותר, שאין האיסור ההוא נוהג אלא בזמן שישראל שרויין על אדמתן, אבל בזה"ז שנגזר עלינו להיות נדחים בכל קצוות תבל, כל חוצה לארץ אחד הוא, ואין איסור אלא שלא לצאת מדעת מן הארץ לחו"ל".

ודבריו צ"ב, מהיכי תיתי שלא יהיה לאו זה נוהג בזמן שישראל בגולה, הרי האיסור לירד מצרים אינו נובע מהחיוב לדור בארץ ישראל, אלא לאו בפני עצמו הוא הנלמד מן הכתוב: "לא תוסיפון לשוב בדרך הזה עוד".

והנראה לומר בזה, ע"פ מה שכתב בס' כפתור ופרח (פ"ה): "ושמעתי במצרים מפי ה"ר שמואל ז"ל אחד מבני בניו של הרמב"ם ז"ל, שכשהרמב"ם היה חותם שמו באגרת היה מסיים: 'העובר בכל יום שלושה לאוין'", ופי' שם, שהטעם לכך שאכן לא נמנע הרמב"ם מלישב שם, הוא משום שאנוס היה בכך בהיותו משועבד לשמש כרופא למלך מצרים.

אולם ע"פ דברי הריטב"א נראה לבאר באופן שונה מעט, דלא היתה כונת הרמב"ם בחתימתו זו לומר שאיסור גמור הוא בזה"ז לדור במצרים, שא"כ אף הוא לא היה דר שם, אלא כונתו לומר, שאף שעתה מותרים אנו לשוב מצרימה מחמת שבלא"ה פזורים אנו בגולה כמש"כ הריטב"א, מ"מ אין זה בגדר "הותרה" – לאמור שבזה"ז כלל אין האיסור נוהג, שהרי איסור זה אינו נובע ממצות ישוב הארץ אלא לאו בפני עצמו הוא, אלא שהואיל ואין אנו יושבים כיום איש תחת גפנו ותחת תאנתו, אלא נטרפים ונלחצים אנו תחת עול הגלות המר, רשאין אנו לישב בכל מקום שנמצא בו את פרנסתנו והרי זה כעין אונס במקצת. וע"ז ייסר עצמו בחתימתו שנאלץ הוא לעבור בכל יום על לאו זה מיהו ודאי לאו איסורא קעביד.

ועומק הסברא בזה הוא כמתבאר לעיל, שמצב הגלות קובע שאין אנו מחוייבים להשתדל להפקיע מעלינו עול הגלויות ושעבוד המלכויות עד ביאת הגואל, ואדם שמחמת פרנסתו נתגלגל ובא למצרים אף זה חלק מן הגלות הוא ולא מוטל עליו להסיר שעבוד זה מעליו.

הצטרף לדיון

23 תגובות

  1. רק רציתי להגיד שאני מתרגש ומצפה לתשובות הנפלאות שלכם כל כך מהנה.1 לגבי העירוי סוף סוף עירוי מבשל כדי קליפה אז לפחות כלי שני רותח כמה שיצטנן מהדפנות לפחות יבשל כדי קליפה (ולא מדבר על קלי בישול) אז למה מותר בכלי שני? תודה רבה וישר כוח עצום!

  2. ראה פרי מגדים הנ"ל.. לא כל חימום הוא בישול, ראה פרי מגדים תחילת שיח חילוקו לענין זה בין בישול בחמה לבישול באש. יש דברים שבעין נראים אותו דבר והם שונים.

  3. אשריכם פתחתי את הפמ"ג לא הבנתי משם משהו אבל אולי אפשר לומר שזה גזירת חכמים שכלי שני לא מבשל כדי שלא יגיעו לבשל בכלי 1 דאוריתא

  4. בענין גאולת ישראל לכאורה מי שאמר שעל ידי מלך המשיח טעה זה נכון להגיד כך שהרי היום רואים שעל ידי מעשיהם בפועל היה קיבוץ? תודה מראש!

  5. חכמים לא גוזרים שכלי שני לא יבשל, זו מציאות שהוא אינו מבשל, החידוש של הפרי מגדים הוא שבישול הוא שינוי באיכות הדבר ולא רק חימום, ואפילו במים.

  6. רוב עם ישראל לצערנו עדיין בחו"ל.. כך שיש עדיין מקום לדון כיצד להתייחס לשיבת ציון בזמנינו, אף שודאי נעשה כאן נס גדול מאוד. כמו כן ודאיתתכן מציאות של שבית ציון לפני הגאולה, השאלה היא האם כך הוא סדר מוכרח בגאולה, או שזו סתם הטבה של בורא עולם שאינה קשורה לתהליך הזה.

  7. סליחה אך השאלה קצת כסילית, כי אני תוצר של קיבוץ גלויות ואני לא רואה עדיין מלך בשילטון. השואה והדברים הגוששים לבוא בארה"ב סימן מובהק לחריטה שצריך לחזור הביתה. הארופאים הבינו זאת (צרפת פחות), עכשיו האמרקאים. שימו לב הכל זה סימנים של לפני הסוף. אמריקה היא תרבות צעירה בסה"כ בת 242 שנה עם התחלה גרועה של עבדות ואז "עבדות" ואז גיזענות עם הפרדה. כל הבסיס שלה בנוי על גיזענות, הרשויות בנויות על גיזענות.

    לעניות דעתי יש קיבוץ גלויות שזה הבורא מקבץ ויש מקבץ נידחים שזה כבר בזמן משיח אבל עדיף לא להיות נידח ולחכות לאחרי.

    יש המון לדעת ולהבין. מה שברור זה שמלמטה יש לעלות. מסיום ניתן להתחיל מחדש.

  8. האמת שיש לי הרבה מה להגיד על התשובה, ואפשר ליישב דברי המצודות בכמה אופנים, וגם מצאתי שפירוש הספורנו עולה יפה עם קיבוץ גלויות ע"י המשיח ולא העם עצמו שיתקבץ לפניו (אין לי כרגע זמן להאריך אבל ממש בקצרה אני יגיד שמובא בכמה מקומות שהוא סובר שמשיח בן יוסף יקבץ גלויות וכתב בדברים (ל,יא) שצריך שתהיה התשובה בעודך בגלות למען תושע, ומה שכתב בתהלים צ"ה שקיבוץ גלויות הוא קודם ימות המשיח,
    זה אינו קשה כלל, שהרי מה שמכונה "ימות המשיח" אינו מתחיל מיד בביאת המשיח, אלא רק לאחר מלחמת גוג ומגוג כאשר יתגלה כבוד ה' ויקבלו כל הגוים עול מלכות שמים ויתקיים
    "ה' ימלוך לעולם ועד".)

    אבל בלי קשר לזה רציתי לשאול את דעתכם על מה שראיתי שטוענים באחד המקומות הציבור הדתי לאומי שאנו כרגע בודאי בהתגשמות חזון הנביאים של קיבוץ גלויות, ואשמח לשמוע דעתכם על טענתם, אני יעתיק חלק קטן ממה שטענו:
    "יש אפשרות אחת לומר שהתהליך של העלייה ארצה שאנו רואים בעינינו איננו חלק מקיבוץ הגלויות של הגאולה – אם נניח שח"ו הקב"ה מתכוון להחריב את ארץ ישראל ולהגלות ממנה את היהודים שהתקבצו בה, ורק אחרי כן להתחיל את התהליך האמיתי של קיבוץ הגלויות של הגאולה. האם תרחיש כזה נראה לך סביר? אנחנו כמובן לא יכולים לדעת את תוכניותיו של הקב"ה, אבל קשה מאד לדמיין דבר כזה, שהקב"ה הביא לכאן כל כך הרבה יהודים רק על מנת להוציא אותם שוב לגלות ואז להחזיר אותם שוב ארצה. נראה לי שאפילו סאטמר לא מתארים תרחיש כזה, ואם כן, גם לשיטתם בהכרח אנחנו כבר נמצאים באמצע קיבוץ הגלויות"

    האם אין אפשרות להגעת יהודים לארץ כשאין להם קשר להתגשמות הנבואה??
    והרי יש בארץ גם המון רשעים שע"פ התורה הארץ תקיא אותם
    וגם טענו: "היום אנחנו באמצע קיבוץ גלויות. זו עובדה ברורה כשמש, ואם יש מקורות שלפיהם זה לא מובן ולמה ה' יתברך גלגל את הדבר בימינו אזי צריך לעיין בהם ולנסות לבאר אותם"
    מה דעתכם?
    לדעתי זה כמו לסמן מטרה ולא לבדוק את הדברים כמי שצריך, הרי יש המון מקורות שיוצרים בעיה עם הגישה הזו, כמו שהקיבוץ יהיה בתקיעת שופר (יש לכך המון מקורות ואין לי כרגע אפשרות להעתיקם) ובמהירות רבה (ולא מאה שנה..) ואחר שיגיעו לארץ לא תהיה עוד צרה, והקיבוץ יעשה כשבית המקדש כבר בנוי, ובתחילת קיבוץ גלויות יצאו למדבר ורק אז יתקבצו לארץ ועוד.. ועוד..

  9. יש אפשרות נוספת, שניתנה לנו אפשרות לשוב לכאן כהארת פנים של הקדוש ברוך הוא, וזה לא חלק מקיבוץ גלויות במתכונתו הגאולית, וזה אכן ייתר את הצורך בקיבוץ הגלויות כלפי הרבה מבני עמינו שכבר יהיו כאן. מי אמר שיש תנאי בגאולה שחייב להיות קיבוץ גלויות, אולי זה רק אם נזדקק לכך, ואחר שחנן אותנו ה' ובאנו יבוא משיח גם בלי החלק הזה, או החלק הזה יתקיים באופן חלקי כלפי מי שעדיין נזקק לכך.
    אינני יודע להבין תהליכים, אני רק מציג אפשרות נוספת בנושא זה.

  10. יש תנאי שהמשיח יקבץ גלויות…
    אם לא יהיה מי לקבץ הוא רק יגיע בסוף להצטלם עם הילדים?
    חוץ מזה, ממה שאני למדתי אם רוב עם ישראל יהיה בארץ זה נחשב מצב מסוכן מאוד של ביטול הגלות וזה לא כל כך פשוט…

  11. יש הרבה מה לעשות כאן בארץ חוץ מלהצטלם… להחזיר את לב העם בתשובה, לבנות את בית המקדש, לסיים את כיבוש הארץ על כל גבולותיה המובטחים וכו'…

  12. נכון וציינו את זה. אני רק שואל כאשר טכנית אנחנו רואים שעם ישראל כבר כאן וגם מי שעוד לא כאן יכול לבוא ברצון, האם בהכרח עלינו ללמוד חלילה יגלו מכאן כדי שזה יתקיים על ידי המשיח, או שמא זה כבר התקיים בחסד ה' עלינו גם בלי משיח, בגדר אחישנה…

  13. יש ספר מצויין בשם "תשועת עולמים" שעוסק בהשקפת הציונות הדתית ומובאים שם כמות אדירה של מקורות על סדר הדברים וקיבוץ הגלויות
    ממליץ לכם לעיין בו, הספר באופן כללי טוב רק יש נקודות מסויימות שלדעתי דרושים קצת בירור..
    כשמעיינים בכל המקורות השונים שמדברים על קיבוץ גלויות רואים שהמצב שלנו ממש לא תואם להם, להגיד שהקיבוץ יעשה בדרך שונה מכל המקורות נראה פשוט לא נכון.
    לדוג' בקשר לספורנו, הוא אומר בתהילים קכ"ה,ב' בקיבוץ גלויות ה' יהיה סביב לעמו לשמרם מכל מזיק, והיכן זה התקיים? הרי היו הרוגים רבים בשבעים השנים האחרונות מאז הקמת המדינה ותחילת קיבוץ גלויות.

  14. אכן פשוט, אבל כפי שכתבתי אני יש סברא נוספת, שאולי הקיבוץ נדחי ישראל אינו זה המתואר בנביאים, אלא הארת פנים שהיתה לנו עתה לקראת סוף הגלות, וזה לא בודקא תואם לכללים ולסדר הדברים המתואר כאשר זה נעשה על ידי משיח..

  15. אני לא יודע מה אתם מגדירים כ"הארת פנים", זה שהרבה מישראל התקבצו בארץ תחת שילטון חילוני זה לא בהכרח דבר ממש חיובי…
    התקופה של סוף
    הגלות לפני ביאת המשיח
    – "עקבתא דמשיחא" היא
    אמורה להיות
    שיא החושך והסתר פנים לפני הגילוי של כבוד ה' בהעולם.
    בנביאים וחז"ל מבואר שבסוף הגלות תהיה לרשעים הצלחה רבה "גם נבנו עושי רשעה" (מלאכי
    ג') והם גם ישלטו על אנשים רבים מעם ישראל. בזוהר-נקרא השלטון שלפני ביאת
    המשיח 'השלטון של הערב-רב', בגמרא היא נקראת "מלכות הזלה" שמעכבת את ביאת המשיח
    (סנה' צח), וזה יהיה קודם שיעשו ישראל תשובה. על תקופה זו ניבא ישעיהו שמונה עשרה קללות,
    אחת מהם היא "ונתתי נערים שריהם" אנשים מנוערין מן המצוות ישלטו על עם ישראל.
    החזו"א אמר שהמדינה היא הנסיון האחרון לפני הגאולה (מעשה איש ח"א
    עמ' רל) ובספר מכתב מאליהו (ח"ג עמ' 208) אמר שזה הוא הנסיון שלתוכו הוטל עם ישראל בעקבות דמשיחא, ושיהיו יהודים
    רבים בא"י ושולטים בה וכתב "ופורקי עול התורה מתגאים כאילו הם עשו ופעלו זאת בגבורתם, וככל
    שתגדל גאותם תגדל חוצפתם ויגבר רצונם להשליט את האפיקורסות ח"ו, זהו הנסיון האחרון
    של גלות השכינה, הנסיון הקשה ביותר. אם נכיר את הנסיון הזה בכל הקפו, נדע את התפקיד
    שהטילו משמים על תקופתנו – להתחזק נגד הדעות החומריות הכוזבות ולהכיר כי טעות גמורה
    היא בידי אלה הטוענים כאילו שאנו עשינו את שלנו – באנו לארץ ישראל, לחמנו עליה והננו
    שולטים בה, וה' יתברך כבר יעשה את שלו ובמשך הזמן ירבו אמונה ויראת שמים. אולם עלינו
    להכיר כי הם מחליפים את מה שבידי ה', ואינו בתחום בחירתנו כי הרי "ה' איש מלחמה" וידיו
    פעלו כל זאת, במה שמוטל עלינו לעשות ואינו בידי שמים, כי הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים."

    הגר"א כתב שהערב-רב הם ראשי העם בגלות והם גרועים מן הגוים כי ישראל נמשכין אחריהם
    משום שרואין שהשעה משחקת להם וזהו סיבת אריכת הגלות, וכן מבואר בדברי הרמ"ק (אור יקר
    פקודי ר"מ עמ' רכ"ה).

    ובכלל כל התקבצות והתאספות לא"י לפני ביאת המשיח, גם אם היו כולם שומרי מצוות ויראי שמים, הוא דבר מסוכן מאוד, וכמו שאמרו חז"ל בבראשית רבה (עו,ג) אם יבא עשו אל המחנה האחת
    והכהו אלו אחינו שבדרום, והיה המחנה הנשאר לפליטה אלו אחינו שבגלות, וצדקה עשה הקב"ה
    בישראל שפזרן לבין האומות (פסחים פז ב'), וכן הוא בתנדב"א (פ"י) ברוך המקום ברוך הוא שבחר
    בכם בישראל מכל באי עולם וכו' ופיזר אתכם בכמה מאות מקומות, ואמרנו אם נהרוג אותן
    שבא"י שבצפון ושבדרום מי יהרוג אותם וכו' (וחוץ מזה שדבר זה הוא גם דחיקת הקץ) ועי' בספר החיים (לר' חיים אחי המהר"ל, גאולה וישועה פ"ד) מה שכתב על תועלת הפיזור
    בכל ארבע פינות העולם.
    ומבואר בספרים כי רק בגלות יש לנו הבטחה מהקב"ה שישמרנו, אך בא"י אין הבטחת שמירה
    והכל תלוי בקיום התורה ושמירת המצוות.

  16. בעיני יש נטייה לערבב שני נושאים שלא קשורים, זה שאני ואתה ואחרים זכינו כולנו לגור בארץ ישראל ולקיים בה את מצוות ה', ללמוד את תורת ארץ ישראל, זו זכות עצומה. זה שחלק מעם ישראל ואולי רובם, ניצלו באופן גרוע את הזכות הזו והקימו כאן שלטון כפרני זה גרוע, אבל למה זה משליך על הזכות העצומה יש לכל יהודי שומר מצוות אפשרות לגור כאן בשלווה ולחיות חיי תורה?!

  17. אם אתה מתכוון לזכות לגור בארץ (לאנשים שמקפידים על המצוות) וודאי שאני מסכים איתך
    אבל יהודים הגרים בארץ ללא שמירת מצוות זה חמור הרבה יותר מלגור בחו"ל ללא שמירת מצוות…

    והיה כמובן עוד הרבה זמנים בהם זכו יהודים לגור בארה"ק בעבר

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל