לתרומות לחץ כאן

חיידקים להתססת יוגורט

מאחת ממחלבות העיזים הסבירו לי בתשובה לשאלתי, כי המצע לגידול החיידקים המתסיסים את היוגורט נעשה על מצע מחלב נוכרי ואילו היוגורט כולו הוא חלב ישראל. האם אוכל לשתות את היוגורט?

תשובה:

שלום רב,

אין בזה כל בעיה.

הגאון הרב אברהם צבי הכהן הביא דוגמא לכך בשו"ת שבט הלוי חלק ח סימן קיד:

"אודות פטריות שמגדלים היום באופן מלאכותי ע"י קרקע מזין כשמתחתיו מין תערובת של זבל בהמה מעובד ע"י כמה מינים ותבן, וע"ג שמים חטים מבושלים, ותא הפטריות מעורב בכל זה והדגנים הנ"ל עם התא נקראת בלע"ז שלהם ספאן, וכב' האריך קצת במציאות התעשיה – אבל סו"ד שהספאן צומח כקורי עכביש והשערות הדקות מאד צומחות ע"ג הדגן והולך וגדל עד שהקרקע הנ"ל מתמלא מגידול זה, ומראיתו מראה לבן, הקורי עכביש מתחברים אח"כ זע"ז עד שנעשים פטריות קטנות ומתגדלים לגידול הדרוש, וברור הוא שעל הדגנים הנ"ל מתחיל הצמיחה של הפטריה, והשערות נוגעת בהם ממש אתו"ד. …
ומלבד זה כל הבקי קצת בעניני הטבע ידע דעיקר הגידול מכח הקורי עכביש שנעשה מעל גבי החטים ונעשה כמין כסוי לבן ומתוך זה מפריחים הפטריות, והוא דבר מעופש שאינו בודאי ראוי אפילו לאכילת כלב, ועכ"פ הוא גורם היתר ולא גורם איסור, גם אם נדון על עצם כח החטים כגורם איסור, אבל גם זה אינו.
סוף דבריו לא ראיתי עפ"י הלכה צד נכון לאסור מדינא, אם לא לכתחילה מפני זהירות והרחקה בעלמא מן הכיעור אבל ודאי אין להרעיש ע"ז, ובשגם שנתוסף עוד ספק שלא כל המגדלים מגדלים בדרך הנ"ל, והי' מן הראוי להרחיב עוד הדבור בזה, אבל אני שאול מאד לרבים, ואת זה ראיתי להשיב מיד עם קבלת מכתבו מפני הכבוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל