לתרומות לחץ כאן

הבדלה למי שאינו יכול לשתות את היין בעצמו

שלום רב
אדם שלא יכול לשתות מהיין של כוס ההבדלה ואפילו כשמדובר במיץ ענבים. האם לכתחילה עדיף שאחת הבנות הגדולות שלו בבית יעשו הבדלה וישתו רביעית והוא יד"ח או שעדיף שהוא יעשה וישתה מעט והם ישתו רביעית? נכון שכתוב במ"א בסימן רצ"ו וכן במשנ"ב שם וכן בכה"ח שם בשם השל"ה שנהגו הנשים לא לשתות מהיין של ההבדלה והטעם ע"פ הסוד, וזה רק היכא דאפשר כדכתבו האחרונים. והאם עדיף לומר לו שיעשה הבדלה על חמר מדינה כגון בירה לבנה וכו' מאשר שאחת הבנות תעשה הבדלה?
בברכה,
ויקטור בוחניק
לענ"ד נראה שעדיף שהוא יעשה הבדלה והם ישתו רביעית כי י"א שנשים פטורות מהבדלה ואינם יכולים להוציאו יד"ח. מהי דעת כבוד הרבנים!

תשובה:

שלום רב

נראה ברור כדבריך. ודאי אין טעם שהנשים תעשנה את ההבדלה כיון שיש צד שנשים פטורות ממצוה זו. כמו כן די בדיעבד בשתיית הנים משתי סיבות: ראשית, העיקר להלכה שנשים חייבות במצות הבדלה, ולכן אם אין איש שיכול להוציא אותן ידי חובה הן מבדילות לעצמן ולא אומרים שהוא בגדר ספק ברכות להקל. וכמו כן, גם אדם שלא שתה מיין של הבדלה, אף שהוא חייב לחזור ולשתות מכל מקום אינו עושה הבדלה שנית, ראה שו"ע הרב סי' קצ סעי' ד. וכיון שגם הנושא של חמר מדינה בזמנינו אינו ברור די הצורך, רבים פקפקו על חידושו של האדר"ת שקפה עם חלב נחשב חמר מדינה, כיון שסוף סוף עיקרו יין, ופקפקו על בירה לבנה לפי המציאות בזמנינו, וכדעתו הידועה של החזון איש שכיום אין חמר מדינה, אף שבשעת הצורך נהגו להקל במינים אלו שהם חמר מדינה, מכל מקום נ"ל שעדיף שיעשה הבדלה על יין או מיץ ענבים אף שלא יטעם אלא מעט ובתו תשתה את המלוא לוגמיו.

אלא שיש להעיר, שהשיעור של מלוא לוגמיו לשיטת רבי חיים נאה הוא מועט מאוד, כ45 סמ"ק וכדאי להתאמץ ולשתות לבד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל