לתרומות לחץ כאן

סחיטת סבון בין השערות – המשך

שלום רב
קיי"ל דליכא איסור סחיטת שערות בשבת אם מתקלח תחת זרם המים, ואתם כתבתם דמותר לשים סבון נוזלי. וצ"ע דהגם דליכא איסור סחיטת שערות תחת הזרם, זה מצד המים הנמצאים בתוך השערות, דמאחר דעומד תחת הזרם המים, נחשב כלא ניחא ליה, אבל עדיין קיים איסור סחיטה מצד הסבון הנמצא בתוך השערות, ובזה לא מהני להיות תחת הזרם המים, כי פשוט דניחא ליה לסחוט הסבון.

תשובה:

שלום ידידי אלוף נעורי!

אכן הערתך הערה של טעם, מה שסברתי, הוא שהרי הסבון גם הוא היה נשטף מידית על ידי הזרם, פעולת חיכוך השערות אינה נדרשת כלל בשביל הסחיטה, ואדרבה, אם לא ימהר לקרצף את פדחתו הסבון ישטף עוד לפני שיעשה את פעולתו, כך שפעולתו מיועדת כדי לעכב את "הסחיטה" ולא כדי לקיימה, ממילא חיכוך השערות לא נחשב סחיטה גם לגבי הסבון. ואגב אין הכוונה כאן לדין פסיק רישא דלא ניחא ליה שבזה כידוע אנחנו מחמירים, אלא שאין כל משמעות לפעולת סחיטה שהיא תחת זרם מים שוצף… כנגד כל מים שנסחטים יש קיתונות של מים שבאים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום רב.
    תודה על תשובתך, אבל עדיין לבי נוקפי, דכל מה שכתבתם היינו כלפי איסור סחיטה הנעשה ע"י חיכוך הראש, אבל עדיין צריך עיון אם יש איסור סחיטה ע"י המים שנכנסים בין השערות ומוציאים את הסבון הנשאר בין השערות, ופשוט שרצונו לעשות כן, דבלא"ה ישאר סבון בראשו, וא"כ אפשר שכל מטרתו לעמוד תחת הזרם המים, הוא כדי שעי"ז יצא כל הסבון, האם לדעתם יש בזה איסור סחיטה או לא.
    [אגב אני יהושע חילו אחר [בן של משה], מסמתא אתם מכירים יהושע הבן של ציון. אבל בכל זאת נעים מאוד להכיר אותכם, ותודה רבה על כל עבודת הקודש שאתם עושים.
    יה"ר שתכתב ותחתם לאלתר לחיים ולשלום.

  2. הפעולה של רחיצת הסבון אינה פעולה של סחיטה אלא של רחיצה, אינני רואה מה ההבדל בין רחיצת ליכלוך שזה ודאי מותר למרות שהוא בלוע בשיער לרחיצת הסבון, פעולת הסחיטה היא שנאסרה מדרבנן. ועכשיו ראיתי בפסקי תשובות שכתב כדבריו[שכו אות יא] אלא שכתב שמותר לחפוף אך לא לדחוק את השערות ביותר שלא יהיה סחיטה, לא הבנתי בדיוק את חילוקו, על כל פנים לחשש שהעלית לא חשש ועיי"ש ראיותיו מהטור וראשונים. אכן זכיתי ללמוד יחד עם בן דודך היקר, שהוא ת"ח רחב היקף אהוב למעלה ונחמד למטה…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל