לתרומות לחץ כאן

כשרות בפיצוחים

שלום רב.

קיבלתי מסבתי האהובה קופסא ובה שקדים קלויים, אגוזי פקאן קלויים ואגוזי קשיו, אותם היא קנתה בשוק מחנה יהודה בירושלים.
אני בעל תשובה ולא זכיתי להתעמק יותר מדי בסוגיית המחלוקת על היתר המכירה, אבל אני הולך בדרכו של הרב עובדיה זצ"ל, לכן בשלב זה אני מסתפק בהיתר מכירה.

העניין הוא שלא ברור לי האם ישנו היתר מכירה, ידוע לי שסבתי קונה את הפירות בחנות\דוכן בשוק ולדבריה האנשים מהם היא קונה הם "דתיים" – אבל לא אכלתי מהם בשל בחשש שאולי אפילו אין היתר מכירה (מה שבסופר עם משגיח אין לי חשש)

מה עלי לעשות בקופסה?

תשובה:

שלום רב

לגבי שמיטה לא נראה שיש חשש עדיין, כמו כן רוב האגוזים אינם גדלים בארץ ואין בהם בעיות של תרומות ומעשרות כפי שנציין במקורות, גם בעיות ערלה נדירות מאוד, החשש בעיקר הוא לגבי הקלייה, שבה משתמשים בחומרים מסויימים הטעונים הכשר, לכן לא כדאי לקנות שום דבר מאכל שעבר תהליך ללא הכשר ידוע.

מקורות:

 

אגוזי מלך, ברזיל, ובונדוק, [לוז] אינם גדלים בארץ הקודש ואינם בחשש ערלה. כמו כן אין צורך להפריש מהם תרומות ומעשרות, ולמעשה אינם זקוקים להכשר כלשהו. שקדים גדלים בארץ וצריכים הכשר מהודר!

פקאן גדל בישראל. אינו בחשש ערלה אך יש להפריש ממנו תרומות ומעשרות.

מקדמיה אינו בחשש ערלה, מעט ממנו גדל בארץ בחצרות פרטיים ולכן יש צורך לברר האם הוא מתוצרת ישראל שאז יש להפריש ממנו תרומות ומעשרות. אך רובו גדל בחו”ל.

קשיו אינו בחשש ערלה ואין צורך להפריש ממנו תרומות ומעשרות שכן אינו גדל בארץ. יש המתירים קשיו תוצרת וייטנאם בלבד. העדה החרדית מקפידה שתוצרתה תהיה תוצרת וייטנאם בלבד. אך וועדי כשרות אחרים אינם מסייגים, ומתירים שימוש בקשיו גם מבוליביה ומהודו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה על העזרה!
    אם כן, כיוון שישנם גם שקדים קלויים ובכלל הסיבות שצייתם, הרי שאל לי לאכול מהם כלל.
    אם כן, האם עדיף לתת לבעל חיים או לזרוק (או שמא יש איסור בל תשחית במקרה זה?)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל