לתרומות לחץ כאן

הכנה משבת לחול בדיעבד / סידור הבית בשבת

1) יש לי יובש ביידים. כאשר אני שוטף ידיים כמה פעמים ולא שם משחה, מתחיל לצאת לי דם מהידיים, השאלה שלי , היות ובשבת אסור לי לשים משחה, איך עלי לנהוג, האם כאשר אני שוטף ידיים ולאחר כמה זמן החתכים ביידים שנגרמים כתוצאה מהיובש מתחילים להיפתח ויוצא לי דם, זה נחשב כחילול שבת?מה עלי לנהוג כאשר זה קורה, וכל כיוצא בזה. תודה.
2)בשבת, יש לי כמה ספרים שאני קורא בהם. הם נמצאים אצלי בארון וכאשר אני מעוניין לקרוא באחד מהם אני לוקח אותו, ושאני מסיים אני מחזיר אותו לארון,היות ואני לא רוצה שיהרס ושיגעו לי בו. האם יש בזה חילול שבת?וגם, כאשר יש לי כמה ספרים, ואני לוקח אחד קורא בו ומחזיר אותו,ואז לוקח ספר אחר קורא בו ומחזיר אותו למקום זה בסדר?
3)סיר חמין שהונח מערב שבת על הפלאטה והוא לא מבושל כל צרכו, ובמהלך השבת או בערב שבת הניחו עליו מפה,וכד',כלומר הטמינו אותו בזה,והסיר לא היה מבושל כל צרכו שעשו את זה,האם מותר לאכול מהתבשיל בשסת?(יש חילוק בין ספרדים לאשכנזים?)וגם האם יש הבדל במקרה שהניחו מפה בשבת עצמה גם בסיר שלא היה מבושל כל צרכו ,ואחר זמן הוסיפו עוד כיסוי כמו עוד מפה או שמיכה, האם זה משנה את הדין כי אולי זה שוב גורם לסיר להתבשל וכד'.
4)אם במוצאי שבת אני נוסע, ואני מעוניין לשים את האוכל שנשאר בסירים בשבת בתוך תבנית חד פעמית ולהקפיא את זה, כדי שבמוצאי שבת אני מיד יקח את זה איתי לנסיעה.יש בכך בעיה?
ובמידה ומותר, אם כאשר אחר עושה את זה בשבילי ואומר:אני שם לך כדי שתוכל לקחת את זה במוצאי שבת איתך,זה אוסר עליי בדיעבד לקחת את זה איתי ולהנות מזה?
5)בשבת אחרי האוכל אני מסדר את השולחן, אנחנו מזיזים אותו למרכז הסלון, ואחרי הארוחה ההורים שלי רוצים שנחזיר אותו לפינת הסלון. יש בכך בעיה?אני מטלטל את הכיסאות והשולחן ומזיז אותם לכיוון הקצה של הסלון.

תשובה:

שלום רב

1. ראשית ידידי, יש היום בשוק משחות טיפוליות שמונעות את היובש באופן מעמיק יותר, אין הגיון שתזדקק לקרם ידים בתדירות כזו עד כדי פציעה. לעצם הענין, ברור שאם הדם זב מאיליו אין בכך כל חילול שבת, זה לא נעשה על ידך.

2. כך ראוי לעשות, למה שיחשב חילול שבת? חשוב לשמור על הסדר בבית.

3. קירוב בישול אסור בשבת, ולכן אם המאכל אינו מבושל כל צרכו אם מניחים עליו כיסוי בשבת ומקרבים בכך את בישולו יש בכך איסור גמור של בישול בשבת. כמבואר בשו"ע סי' רנד סעי' ד. לפי זה לכאורה המאכל שנעשה בו מעשה כזה נאסר באכילה.

4. פעולה זו אסורה משום הכנה משבת לחול. אולם בדיעבד מותר לקחת את המאכל במוצאי שבת, בפרט אם אדם אחר הקפיא את האוכל, ראה ארחות שבת פרק כה הערה צז. כאן גם יש סיבה נוספת להקל, כיון שאתה לא נהנה מההקפאה, היא רק מאפשרת לך לקחת את המאכל לדרך [בשונה ממאכל שנאכל כשהוא קפוא כמו גלידה, שפעולת ההקפ]אה יוצרת את ההנאה].

5. אין בעיה.

בהצלחה רבה בכל!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל