לתרומות לחץ כאן

השכרת יחידות דיור פרטיות בבית משותף

שלום,

בבניין בו אנו גרים בשכירות, בנו דיירי הקומה העליונה 2 יחידות דיור על הגג. נכון להיום, יחידות אלו מיועדות להשכרה למגורים.

מעבר להסכמה לבנייה, שכבר ניתנה ע"י בעל הדירה שלנו, רציתי לברר מהי ההתנהלות המחוייבת/הראויה מצד הבונים, בעלי היחידות החדשות, ומצד השכנים:

א. האם שאר הדיירים יכולים לטעון שאינם מוכנים שיגיעו דיירים חדשים לבניין, לגור ביחידות החדשות שעל הגג, היות שריבוי דיירים גורם ללכלוך רב יותר/תכוף יותר של חדר המדרגות, ליתר הוצאות חשמל של הבניין (עקב שימוש רב יותר במעלית), ואף לזמני המתנה ארוכים יותר למעלית?

ב. האם ניתן לדרוש מבעלי היחידות או מדייריהם, לשלם ועד בית ככל יתר הדיירים? אם זה רלוונטי בהקשר זה, יש לציין כי (לפחות נכון לעכשיו) הכניסה ל-2 יחידות הדיור החדשות הינה מתוך אותה דלת בודדת של הדירה המקורית, כלומר לא נוספו פתחים חדשים מחדר המדרגות ליחידות הדיור החדשות שנבנו.

והאם יהיה הבדל בכל הנ"ל, בין השכרת יחידת דיור אחת (מתוך ה-2 שנבנו), שזה אולי דבר רגיל ומצוי יותר, שאנשים בונים יחידה כזו על הגג שלהם, לבין מקרה כמו שלנו, בו נבנו 2 יחידות? (יש לציין דרך אגב, שאיני בטוח כלל שבעת בקשת הסכמת בעלי הדירות לבנייה זו, סיפרו להם הדיירים הבונים שמדובר בהוספת 2 יחידות, ולא רק אחת…)

תודה.

תשובה:

שלום רב,

א. טענות לגבי הוספת יחידות הדיור יכולות להיות לבעלי הדירות ולא לשוכרים.

ב. כל יחידה חייבת לשלם וועד בית ככל דירה אחרת. העובדה שיש פיצול פנימי אינה משנה את הדין כלל.

מקורות:

לעניין הוספת יחידות דיור עיין בעלון המשפט גליון 23 עמוד ד. ועיין שם בשם חידושי הרשב"א ב"ב דף נט ע"ב ושו"ת רע"א סי' קנב שאין שום הבדל בין פריצת פתח לחדר המדרגות ובין פיצול פנימי לעניין טענת ריבוי דיורים. ולפי זה גם לעניין וועד בית אין הבדל.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה.

    א. באשר לתשלומי ועד הבית, מה באשר לתקופות בהן אחת מן היחידות או שתיהן עומדות ריקות, ואינן מושכרות? האם חייבים בעלי היחידות לשלם גם עבור תקופות אלה לוועד הבית, ואם כן – על מה (מעלית, ניקיון, תאורה)?

    ב. מה באשר לתשלומים/גביות חד-פעמיים, שמשלמים בעלי הדירות (ולא השוכרים) עקב תיקונים תשתיתיים, שיפוצים, החלפת פחי אשפה וכד'? האם גם בזה דין יחידות הדיור כדין דירות נוספות/נפרדות?

  2. א. המשכירים חייבים לשלם תשלום מלא. במקרה שבעל הדירה נסע לחו"ל למשך יותר משנה, יש סוברים שיש להוריד מה שחסך מעלויות הניקיון והחשמל (אם חסך), אבל דירה העומדת להשכרה יש מבקרים הבאים לבדוק את הדירה מפעם לפעם והמשכיר גם מעוניין שחדר המדרגות יהיה נקי ומואר כדי למשוך שוכרים. עיין עלון המשפט גליון 42 עמוד 6 תשובה ז ותשובה ט.

    ב. גם בזה דין היחידות הנוספות כדין דירות רגילות. היה מקום לומר שאין לבעלי הדירות להשכרה חלק גדול יותר בקרקע וברכוש המשותף כל עוד לא הכניסו את השינוי בטאבו, אבל לא מסתבר שבעל דירה שלא שילם על הקרקע יהיה לו יותר זכויות מאשר מי ששילם על הקרקע וברור שלא על דעת כן ניתנה לו רשות להוסיף יחידות. עיין בעלון המשפט גליון 44 עמוד 5 סוף טור א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל