הן צדק במקום שבועה

דיין בבית הדין נתיבות חיים
כ"ה אייר ה'תשע"ד

כבוד הרה”ג שליט”א
אבקש מאוד שתשיבו לי במוקדם האפשרי, מה המקור למה שנהוג עתה בבי”ד לחייב בהן צדק במקום שבועה, ומה הכונה בהן צדק, ומה דיניו של הן צדק, ומה תוקפו וחומרו של הן צדק, גם היכן מוזכר הה”צ בשו”ע או בפוסקים.
השאלה נוגע ונחוץ לי במאוד, כי אני רוצה לעשות הת”ע עם אחד, ורוצה לכתוב במקום ש”המקבל נאמן בשבועה חמורה” “דנאמן בהן צדק”.
בכבוד והוקרה

תשובה:

שלום רב,

מעולם לא ראיתי שיסתפקו בבית דין ב’הן צדק’ במקום שבועה, תמיד מפשרים במקום שיש חיוב שבועה או פוטרים בלא כלום. ברוב הפוסקים לא ראיתי שיש יותר חומר ב’הן צדק’ מאשר בכל שקר בבית דין ללא מילים אלו (חוץ מתשובות והנהגות) ומשום כך קשה לומר שאדם שאינו ירא לשקר בבית דין יפחד ממילים אלו שמשמעותם לא ברורה. בתי המשפט מתייחסים למילים אלו כאל שבועה ועל פי הלכה אין בהם חומר של שבועה.

מצאתי בשו”ת אגרות משה שהטיל ‘הן צדק’ במקום שבועה.

להרחבה בנושא אני מציין מקורות.

מקורות:

שו”ת ציץ אליעזר חלק ז סי’ נ אות ב, שו”ת יביע אומר ח”א יו”ד סי’ יז, תשובות והנהגות כרך ה סי’ שעד ושו”ת אגרות משה חו”מ ח”א סי’ נא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *