לתרומות לחץ כאן

השתתפות בחנוכת הבית בשנת אבל

שלום,
אני עדיין בשנת אבל על מות אימי, בני עושה חנוכת בית בשבוע הבא לפני ראש חודש, ללא מוזיקה, האם מותר לי להשתתף בסעודה (מוזמנים רק המשפחה הכי קרובה כמו הורים ואחים ואחיות ) האם זה נחשב ל- "סעודת מרעים" ? מה זה אומר ?
תודה, בברכה.

תשובה

יש מתירים להשתתף בסעודת חנוכת הבית בארץ ישראל, ויש מתירים אפילו בחוץ לארץ בתנאי שיאמרו שם דברי תורה, ויש אומרים שגם בארץ ישראל צריך שיאמרו שם דברי תורה, ויש אוסרים להשתתף בחנוכת הבית אפילו בארץ ישראל (אפילו אם אומרים שם דברי תורה).

ובענייני אבלות מי שמיקל יש לו על מי לסמוך.

המקום ינחם אתכם.

מקורות

הגליון מהרש"א והבית לחם יהודה ביו"ד סי' שצ"א פסקו שלסעודת חנוכת הבית יש דין של סעודת מצווה ומותר לאבל להשתתף בה, אמנם דעת האגרות משה יו"ד ח"ג סי' קס"א שמכיון שיש הרבה אנשים שלא נהגו בסעודה זו אין לה דין של סעודת מצווה ואסור להשתתף בה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לא הבנתי את סברתו של ר' משה זצ"ל.

    כלפי אותו א' שכן עושה זאת – הרי שיש עניין – אם לא ממש חיוב לעשות זאת. ומה בכך שהרבה לא מקפידים על כך? האם זה מוריד במשהו את חשיבות הענין?

  2. ההיתר לאבל הוא רק "סעודת מצוה", סבר הגר"מ פינשטיין שכיון שמנהג העולם לא לעשות סעודה, היא אינה נחשבת אלא סעודת הרשות, המנהג קובע אותה לסעודת מצוה [שהרי סעודת מצוה אין הכוונה שיש חיוב לעשותה, כי חיוב ודאי אין, אלא המנהג לעשותה, שיש לו תוקף מחייב ככל מנהגי ישראל].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל