לתרומות לחץ כאן

כיוון שעון שבת ואמירה לנכרי להפעיל חשמל לצורך חימום אוכל לסעודת מצוה בשבת

לפי מנהג הספרדים,
האם מותר לומר לגוי להרים החשמל בבית כנסת בשבת ,אשר נערכת שם סעודת מצוה ושבת לדוגמא סעודת ברית מילה וסעודת שבת לאחר התפילה , על מנת שידלקו הפלטות לצורך חימום האוכל ?
ואם אסור אז באיזה דרך כן אפשר להפעיל הפלטות?
האם אפשר לכוין השעון שבת שפסק לעבוד, לשעה הרצויה ,על מנת שכשיופעל החשמל הכל יעבוד ?ואם אסור באיזה דרך מותר ?
באם אפשר ,האם יש עדיפות לכוין השעון לשעה הרצוייה או להזיז המתג לפעולה רצופה של השעון?

תשובה:

אסור לומר לגוי לעשות מעשה האסור מן התורה אפילו במקום צורך גדול, או צורך מצוה, ולכן במקרה זה שהוא הדלקת החשמל והפלטה שיש בזה משום איסורים מן התורה אין להקל לומר לו, הדבר חמור יותר אף למנהג הספרדים כיון שפעמים רבות האוכל בסירים כבר אינו רותח ויש בזה משום איסור בישול בנוסף לאיסור הבערת הפלטה החשמלית.

במקרה הנ"ל יש שהתירו לומר לגוי שמזמינים אותו לסעודת השבת והאוכל יהיה קר ואם מעצמו מדליק את הפלטה מותר ליהנות גם לישראל ממנו, והדבר הנ"ל מותר רק במקום צורך גדול כסעודת ברית, וכד'.

אין לסדר את השעון שבת שיופעל מיד כאשר החשמל חוזר לתפקוד, אולם במקרה שיש צורך גדול כנ"ל או שהגוי מדליק את החשמל לצורך מיזוג אויר ביום קיצי לוהט, או לחימום ביום סגרירי, שהשעון שבת של הפלטה יופעל מאוחר יותר.

מקורות:

עי' שו"ע סי' רעו, בדעת העיטור שמתיר להדליק נר לצורך גדול, וכתבו הפוסקים שאין להקל כדבריו, ורק בדרך רמז ולצורך עצמו יש להקל בזה, אולם המיקל בזה אין מוחין בידו, ולגבי הזזת השעון, כיון שבמקרה שנתבאר הוא דרך גרמא יש להקל ע"י נכרי לצורך גדול.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל