לתרומות לחץ כאן

זוגיות ומראה חיצוני

שאלה:

שאלתי מופנית להרב אוירבעך,

זכיתי ב"ה לאשה נפלאה בעלת מידות טובות, וצדיקה מאד. אומר להרב את האמת, ממש לא נעים לי, אבל השלום בית בינינו בשנים האחרונות התדרדר, בעקבות כך שאני דורש ממנה להתלבש לפי האופנה הקיימת בשוק, ולעיתים אני מעונין שתתלבש עם בגדים צמודים. אני דורש זאת ממנה כדי שח"ו לא אתגרה מנשים אחרות שאני רואה ברחוב, אך היא דבקה בעמדתה שהיא רוצה לללבוש רק בגדים צנועים שלא יבלטו, וענין זה גורם לנו להרבה מריבות.

אודה מאד לרב שליט"א אם יתן לי עצה בענין זה, כלומר, בסך הכל הדרישות שלי כלפי אשתי הם רק על מנת שלא אתגרה מנשים אחרות,

ואם אקבל את דעתה אני חושב שיהיו לנו יותר בעיות בשלום בית.

תודה רבה על כל העצות המועילות,

ותזכו למצוות

תשובה:

שאלה זו מורכבת מאד, וכפי שכבר ציינתי בתשובות אחרות שעניתי, אינני יכול לכוון לשואל עצמו משום שחסרים כאן הרבה פרטים, אך בגדר "תן לחכם ויחכם עוד" אנסה להאיר אור על הדברים משום שהדברים עולים הרבה על שולחן מלכים – מאן מלכי רבנן.

בתקופת השידוכים כל בר בי רב דחד יומא ימליץ בהחלט לתת מקום של כבוד גם להתרשמות החיצונית בעניין המראה החיצוני וסגנון הלבוש, אך מה קורה כשיש שינויים אחרי הנישואין, והרי הרבה נשים משתנות במראה החיצוני בפרט אחרי לידות וכדו' והשאלה הגדולה כמה מקום יש לתת לזה בחייהם של בני הזוג.

בואו ונתבונן מסביבנו וכל אחד יכול למצוא במרחב שלו דוגמאות רבות לזה, לעיתים אנו יכולים לפגוש אנשים/נשים שבמבט ראשון איננו מצליחים להבין איך בן הזוג מתחבר עם המראה החיצוני שלעיתים ניתן להגדירו בהגדרה של "דוחה" ממש. התשובה לכך היא פשוטה, בן זוגם לא מחובר עם המראה החיצוני, אלא מחובר עם המראה הפנימי שלהם, וכשיש חיבור אמיתי למקום הפנימי שוב אין למראה החיצוני את עוצמת ההשפעה שיש לו כשאין את החיבור הפנימי.

הוי אומר: המראה החיצוני וסגנון הלבוש חשוב הוא מאד בתחילת הדרך בכדי להוות כלי ליצירת הקשר הפנימי, אך משנוצר הקשר הפנימי שוב אין השפעתו כבעבר, ולעיתים אין לו השפעה כלל. (לפעמים בפגישות ההכרות יש משהוא דוחה ומפריע, בשאלת חכם הוא יבחין אם אכן יש כאן נקודה לחשש ביחס לעתיד.)

ועכשיו נעבור לעניין השאלה שנשאלה.

הנך מציב עובדה שבהרגשתך השלום בית התערער בעקבות בקשותיך החוזרות ונשנות לשינוי סגנון הביגוד באופן שונה ממה שהיא רגילה, אך כנראה פספסתם בדרך את ההתקשרות הרגשית העמוקה, שעליה למדנו "על כל פשעים תכסה אהבה", [חז"ל אומרים חן האשה על בעלה אם הקשר נבנה נכון אכן הדברים רק מתעצמים והולכים חן הוא משהוא אציל מעבר להבל היופי חן מלשון חינם…] כי כשמגיעים להתקשרות רגשית עמוקה שוב לא הבגדים עושים את האדם אלא האדם עושה את הבגדים.

בנוסף, כשאתה פונה אל אשתך ומבקש ממנה שינוי כדי שיצרך לא יתעורר לנשים אחרות, האם חשבת איזה מסר סמוי הנך מעביר לה בדברים אלו? האם שמת ליבך לכך שמתוך דבריך היא מבינה ומרגישה שאינך מסופק ממנה, והיא כמות שהיא לא מספיקה בכדי להוות עבורך חומה ומבצר מפני היצר הרע, הרי המסר הזה יכול כשלעצמו להוות פגיעה אנושה בה, ואם כך למה שתסכים לשנות ולהשתנות.

נוסיף לכל הנ"ל את הידיעה שאם תלכו יחד לשאול מורה הוראה האם היא "חייבת" לשנות את לבושה, התשובה תהיה חד משמעית "לא".

לאור כל הנ"ל נראה לי נכון וגם חכם להמליץ לשניכם להשקיע רבות בבניית הקשר הרגשי בצורה הנכונה והעמוקה, בכדי שרעשי הרקע לא יוכלו להשפיע על הקשר ביניכם. כשהבניין חזק אפילו רוח שאינה מצויה לא מצליחה להזיז אפילו כמלוא נימה.

נ.ב.

באם הנך מרגיש באופן אישי שהיצר שלך הוא ברמה בלתי נשלטת והנך צריך ריגושים מיוחדים בכדי להתגבר, אולי כדאי שתיצור קשר באופן אישי לחשוב בעניין.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. חזק וברוך, להרב אוירבעך שהטיב להגדיר את הדברים בצורה נפלאה!
    רציתי רק להוסיף שמנסיון כל הענין של התגרות בנשים אחרות ח"ו, אינו אלא פרי דמיונו של היצר הרע שנותן הרגשה לבן אדם שהדשא של השני ירוק יותר, ולכן נראה לבן אדם שכולן יותר טובות מאשתו, אולם אם לא יגרר לדמיונות של היצר הרע, יוכל בקלות למצוא את המעלות שיש באשתו כפי שכתב הרב בתשובותו.

  2. מי צריך את המזמור אשת חיל? (תעבירו בבקשה לשואל)
    מאחל לך שבעוד 10 שנים תזכה לחבר מנגינה למילים האלו:"זכיתי ב”ה לאשה נפלאה בעלת מידות טובות, וצדיקה מאד. אומר להרב את האמת, ממש לא נעים לי, אבל השלום בית בינינו בשנים האחרונות התדרדר, בעקבות כך שאני דורש ממנה להתלבש לפי האופנה הקיימת בשוק, ולעיתים אני מעונין שתתלבש עם בגדים צמודים, אך היא דבקה בעמדתה שהיא רוצה לללבוש רק בגדים צנועים שלא יבלטו"

  3. לטעמי אם זה פוגע בשלום הבית שלכם הרי שהקשר ביניכם אינו פנימי ואמיתי מספיק והוא מבוסס יותר על סיפוק יצרים, יש להשקיע הרבה בנתינה ובהכלה ובקירבת הנשמות, וזו אהבה אמיתית, ורק כך יש שלום בית אמיתי. גם זוג זקנים שאין להם בכלל ענינים חיצוניים יכולה וצריכה להיות ביניהם זוגיות יפה ואמיתית ועמוקה עם הרבה אהבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל