שאלה:
אם יכול לשיר מקצת קידוש ליל שבת אם המברך או לא? אם שומע כעונה רק לשמוע כל קידוש מהמברך או מקצת שומע ומקצת עונה מותר בקידוש?
תשובה:
דעת רוב הפוסקים שאי אפשר לצאת ידי חובה כאשר שומעים חלק מהברכה ואומרים חלק ממנה, ולכן אין מן הראוי לומר חלק מהברכה שאומר המקדש.
מקורות:
קידוש כהלכתו (פ"ד סעיף כב).
דעת רוב הפוסקים שמקצת שומע ומקצת עונה גרע מאשר אחד ששמע כל הברכה ,למה? מה הסבר?
ההסבר לכך, שתקנת חכמים היא שברכה צריכה להיות על ידי אדם אחד או בשמיעה או באמירה, וכמו שכתב השו"ע (או"ח סי' קצד ס"ג) "שאין ברכה אחת מתחלקת לשתים", וראה בארוכה בזה בשו"ת אהל משה (קצנלבויגן, הל' תפילין פותח דברים אות ג'), וראה שם במה שחילק בין זה לבין קריאת המגילה שיוצאים ידי חובה חלק בשמיעה וחלק באמירה.
השאר תגובה