שאלה:
ראיתי מצטטים בשם ספר לחם הפנים בשם הגאון מהר"ש מלובלין – שאם אין לו בגד לא מכובס בתשעת הימים, יכול להניח בגד מכובס על הקרקע וללובשו.
אשמח אם תוכלו למצוא לי את המקור הראשוני של הדברים.
וממילא האם דיבר בקרקע עולם או מרוצפת?
האם צריך גם לדרוך על הבגד?
האם צריך רק לבטל אם גיהוצו או שגם יתלכלך מעט?
תשובה:
בס' נחמת ישראל כתב "בודאי בזה שמניחים על גבי רצפה נקייה לא הועילו כלום, אלא צריך להניחו על הקרקע באופן שיוריד את התואר של בגד מכובס ומגוהץ", ואני חושב שהוא צודק. בלחם הפנים לא כתב לדרוך, אמנם יש שהביאו זאת כאופציה נוספת, במקום להניח "שעה אחת" על הקרקע, לדרוך על זה קצת, והעיקרון זהה.
איזה בגדים צריך ”להכין” לפני? גם בגדי זיעה? וכמה זמן צריך ללבוש שלא יקרא מכובס?
בבגדי זיעה נהגו להקל.
כמה זמן צריך ללבוש?
אין מספיק גרביונים. במהלך השנה מכבסים פעמיים שלוש בשבוע. עדיף לקנות או לכבס?
חצי שעה… עד שירד קצת הנאת הכיבוס והגיהוץ.
לדעתי בבגד כה פשוט עדיף לקנות היום, לפני ראש חודש, ולא לכבס בראש חודש, וזה יעזור באופן כללי, לא הגיוני לכבס אותם גרביים כמה פעמים בשבוע.. כמובן מי שדחוק מאוד מאוד ולא יכול לקנות, אין לו חובה כזו.
אגב, לא אהבתי את הכינוי שבחרת לעצמך…
השאר תגובה