שאלה:
השנה שר”ח אב חל ביום שישי, האם איסור רחיצה בחמין כולל את ערבי שני השבתות? גם את ע”ש הקרוב שהוא ר”ח וגם ע” חזון?
תשובה:
איסור רחיצה לבני אשכנז הוא כבר בראש חודש, יש קולא בערב שבת מעבר לשאר ימי השבוע, שמי שרגיל בכל ערב שבת לרחוץ בחמין [כיום כולם רגילים בכך] רשאי לרחוץ ראשו בחמין גם בערב שבת של תשעת הימים.
בדגש על ראשו ולא כל גופו. מה שאומר אם הבנתי נכון שבשנה זו בשני השבתות יש את המגבלות הללו.
נכון, שאר הגוף איבר איבר בפושרים.
מה הכוונה ”איבר איבר” ואיך עושים זאת? כשמתחילים מתחת לראש זה כבר מגיע לבד לכל הגוף!
האם בשנה זו לא קיל יותר ערב שבת הראשון?
כמאן דכרע במודים….
לבני אשכנז אין הבדל.
במחילת כבוד מעלת תורתו שליט"א,אבל במ"ב סי'תקנא ס"ק פט' כתב להיתר לכתחילה למי שרוחץ תמיד -לרחוץ כל גופו בחמים והגרש"ז אוערבאך זצ"ל התיר לכתחילה אף עם סבון וכמו שמובא ממנו במ"ב דרשו סי'תקנא אות 104 עם נימוק.ורק בשבת השני אסור.
אכן לא שמתי לב לכך שיום שישי חל בראש חודש ובצירוף זה התיר המשנה ברורה לרחוץ בחמין כל גופו.
במחילת כבוד מעלת תורתו שליט"א,שנימק את פסקו של המ"ב מטעם צירוף שאז זה גם ראש חודש.כשלעצמו אפשר שאולי כך,אבל הטעם של החפץ חיים בעצמו מביא בשער הציון הוא מהב"ח וט"ז-שמעיקר הדין היה צריך להיות מותר לרחוץ אפילו בערב שבת חזון,שהרי מצוה לרחוץ בערב שבת ולא נהגו איסור ברחיצה של מצוה,אלא מה שנהגו להחמיר בערב שבת חזון משום שפעמים חל ערב שבת חזון בערב ט'באב,שאז ראוי להחמיר מחצות ואילך כמו בכל ערב ט'באב שאינו בערב שבת,ומשום לא פלוג אסרו בכל ערב שבת חזון.אבל כשראש חודש חל בערב שבת שאז זה לא שבת חזון,אין טעם לאסור.
תמיד כשיש שני ע”ש הראשון הוא ר”ח והשני הוא עת”ב ודו”ק.
השאר תגובה