שאלה:
שלום וברכה,
לגבי שכירות רשות בבית מלון שיש בו גוי (או מי שאינו מודה בעירוב, ראיתי בכמה תשובות שצריך לשכור רשות מבעל בית המלון,
ולכאורה, מדוע יצטרך לשכור מבעל בית המלון, והרי אדם זה הוא ג"כ שכר מבעל בית המלון ויש לו רשות להניח חפציו במלון ולהשתמש בו, ומדוע לא יחשב הוא בעצמו כשכירו ולקיטו של בעל בית המלון, וא"כ יוכל לשכור מידי עצמו?
תשובה:
שלום וברכה
למעשה הכלל הוא כך: כאשר לבעל בית המלון יש "תפיסת יד" בכל החדרים, כלומר הוא רשאי להעביר אורח ממקום למקום או להכנס לחדרי האורחים, יש לשכור ממנו את חלקו, שהרי הוא גוי, ואף הוא כאן בעלים, וגם יש אפשרות לשכור ממנו במרוכז את כל חדרי המלון, במקרה שאין לו תפיסת יד, אכן יש לשכור מהאורחים הגויים בעצמם, או לחילופין, לשכור מבעל בית המלון את כל המלון מראש, לפני חלוקת החדרים לאורחים. תמיד קשה להגדיר את מהות התפיסת יד והזכויות שיש לבעל בית המלון בחדרים.