לתרומות לחץ כאן

פגישות שידוכים בשבוע שחל בו תשעה באב

שאלה:

ראיתי שבהלכות בין המצרים פ"ג מובא בשם החזו"א והגריש״א זצ"ל שמותר ללבוש בגדי שבת לצרכי פגישות שידוכים בתשעת הימים (אין הספר תח״י ולא ראיתי הדברים בפנים).
1. האם ה״ה לשבוע שחל בו ת״ב?
2. האם מותר ללבוש בגד שבת מכובס?
3. האם עדיף להחמיר שלא ללבוש בגד שבת, או עכ״פ להמעיט בבגד השבת (למשל לא ללבוש חפתים / עניבה / וכדו׳), או שזה תלוי בנפשות הפועלות?

מענין לענין באותו ענין, האם שייך בימינו הטעם ״שלא יקדמנו אחר״ (או״ח תקנ״א ס״ב), שהרי כל צורת השידוכים (עכ״פ במגזר החרדי) לא ממש מעלה חשש כזה?

תשובה:

שלום וברכה

מותר ללבוש בעת הצורך בגד מכובס וכן בגדי שבת גם בשבוע שחל בו תשעה באב, אבל ודאי אין להתהדר במה שאין בו צורך. לדידי פשיטא שאין ללכת עם עניבה וחפתים, העיקר להראות נקי ומכובד ולא יותר. ודאי שייך שמא יקדמנו אחר, אולי תבוא הצעה אחרת.

מקורות:

ראה על דברי פוסקי זמנינו בענין זה בס' נחמת ישראל פרק יט סעי' יד, פרק כ סעי' ט.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. הייתי צריך להדגיש בשאלה בנוגע לנוהגים ללבוש חפתים ועניבה וכדו׳:
    יש כאלו שאצלם אין דבר כזה לא ללבוש עניבה וחפתים וכדו׳ בשבת,
    יש כאלו שעניבה זה חובה וחפתים זה ״בונוס״ שהם נוהגים בו תדיר,
    ויש כאלו שאין להם הרבה נפק״מ בין כן ללבוש או לא ללבוש את הנ״ל.
    האם לא מסתבר לומר שההיתר ללכת בעניבה וחפתים וכדו׳ יהיה תלוי בסוגים הנ״ל?

    לענין שמא יקדמנו אחר, בדר״כ כשיש הצעה רצינית על הפרק, בפרט אם כבר התחילו את הפגישות, וקל וחומר כשאוחזים לקראת אירוסין (כפי המקרה שעליו מדבר המחבר), אין בדיוק חשש שהאדם יסוג פתאום ויבדוק הצעה אחרת. לא כך?

  2. 1. הנושא לדעתי אינו מה האיש הזה נוהג ללבוש בשבת, עכשיו לא שבת, עכשיו שבוע שחל בו תשעה באב… אלא שהוא צריך להראות מכובד די הצורך לפגישה, כדי לעשות רושם טוב. יתכן שאני טועה, אבל בעיני החפתים והעניבה אינם עקרוניים לדבר הזה. אולי כן ואני טועה, שיעשה לפי הרגשתו, אבל זה הנושא ולא מה הוא רגיל בשבת. במחשבה שניה חפתים אינם בגד ובכל מקרה הם מותרים, עד כמה שהוא לובש חולצה שבתית.
    2. ודאי יש חשש לפעמים דוקא בזמן הזה שפתאום צד אחד מקבל רגליים קרות, או שעצם ההפסקה הרחוקה גורמת לאיזו חזרה לאחור, ולכן לא הייתי דוחה פגישה סתם כך בעשרה ימים, זה לא מומלץ כלל.

  3. מחילה על ההתערבות אבל משהו כאן לא מסתדר לי עם כל הנושא של שמא יקדימנו אחר.
    א הרי גם לאחר אסור.
    ב הבחורה מודעת להלכות הימים האלה ואין סיבה סבירה שהיא תחשוב שהעצירה בפגישות או לבישת הבגדים הלא הכי נקיים הם. מקום לחשש ואדרבה אם היא יותר יר”ש היא עלולה להירתע דווקא מאדם ש”קיבל היתר”!

  4. 1. לפי ההסבר שלי אין קושיא…
    2. כשהיא תראה בחור לא נקי כל כך היא תמאס בו, בלי הרבה מחשבות פילוסופיות או הלכתיות… ואכן אני גם מסכים שהוא לא אמור לבוא מהודר באופן בולט, לפני כ-25 שנה שוחחתי עם הגרמ"מ פרבשטיין שליט"א ראש ישיבת חברון, ואמר לי שהוא בכלל מהרר אם לבחור ישיבה יש חליפה וכובע של שבת… יש לו כובע יותר חדש ופחות חדש, וכשצריך להראות במיטבו הוא בא עם החדש, אבל זה אותו סוג בגד. למעשה מחמירים בזה, אבל ברוח זו, שיהיה נקי ומטופח אבל לא מגונדר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל