שאלה:
שלום, רציתי להבין אם מותר לתלמיד חכם, וגם מי שרוצה לעשות עצמו כת"ח לעשות מלאכה בתשעה באב אחר חצות מעיקר הדין? מדברי השו"ע בסימן תקנ"ד סימן כג משמע שת"ח אינו עושה מלאכה כלל אבל הרמ"א כותב שנהגו לאסור רק עד חצות ולא חילק בין ת"ח לבן אדם רגיל? גם יודע אני שבסעיף כד מוזכר שמי שעושה מלאכה, אפילו בהיתר, אינו רואה ממנו סימן ברכה וא"כ ראוי למעט, אבל אני רוצה להבין פה מה עיקר הדין כדי לדעת איך לקרוא השו"ע. תודה רבה
תשובה:
דברי השו"ע שחילק בין ת"ח לשאינו ת"ח אינם סותרים לרמ"א. יש קודם כל שאלה עקרונית, האם עושים מלאכה בתשעה באב? בענין זה יש מנהגים שונים בין המקומות, ותלמידי חכמים לא עושים מלאכה. עכשיו בא הרמ"א ואומר, על מה מדובר? על תשעה באב בבוקר, אחרי חצות מותר מלאכות קלות שאין בהם היסח הדעת.
שנזכה לגאולה שלמה.