לתרומות לחץ כאן

לחיצות ידיים

להצטרפות לאלפי המנויים ולקבל את העלון חינם, לשלוח הערות או תגובות, נא ליצור קשר עם הרב יהושע אלט בכתובת [email protected]. העלון מתפרסם בשש יבשות וביותר מארבעים מדינות ברחבי תבל.

כדי לרכוש אחד מהספרים (באנגלית) של המחבר (עותק או ספר אלקטרוני) ולקבל אותו במשלוח עד דלת ביתך, אנא שלח דוא"ל לכתובת [email protected]  או בקר בכתובת https://amzn.to/3eyh5xP.

המחבר מרשה ומעודד לכל מי שרוצה להעתיק ולהפיץ את העלון לזכות את הרבים.

ר' אלט זכה ללמוד תחת הרה"ג מרדכי פרידלענדער זצ"ל והוסמך לרבנות על ידי הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל. ר' אלט הוציא שלשה ספרים במגוון נושאים בעניעי יהדות ומחשבת ישראל. כתביו מופיעים באנגלית, אידיש, עברית, גרמנית וצרפתית.

לחיצות ידיים

מקובל לעשות הסכמים והתחייבויות בין היתר בלחיצת יד. אך האם אנו רואים בתורה מקומות הכרוכים בלחיצת יד? בחמישה מקומות, שמו של יעקב כתוב במלואו באות ו (יעקוב), ואילו אליהו מאוית חסר ו בחמישה מקומות (אליה). יעקב לקח אות משמו של אליהו כביטחון כדי שאליהו יבוא ויבשר על גאולת ילדיו של יעקב (ויקרא כו:מב, רש"י). המהר"ל (גור אריה, שם) מסביר שנתינת הביטחון נחתמה בלחיצת יד (ראה משלי ו:א,ג). האות ו דומה לאצבע, ולכן חמש מהן מייצגות את היד, שמסיימת את מתן הביטחון. על ידי נטילת ה-ו מאליהו חמש פעמים, יעקב לקח את "ידו" כבטחון כדי להבטיח שהוא יגאל את ילדיו. לכך נרמז גם דרך העובדה שהערך המספרי של ו הוא שש וחמש כפול שש הוא 30. זה מוביל אותנו למשנה (אהלות א:ח) האומרת שהיד מורכבת משלושים קטעים.

 

image.gif

 

היכן אנו מוצאים בתורה מקור ללחיצת ידו של אדם כשמברכים אותו? ר' דסלר (1892-1953) הסביר (ספר זיכרון למכתב מאליהו, ב)  שברכה  של מישהו (כאשר מברכים אדם בשלום, זו צורת ברכה) בלחיצת יד מקורה בתורה. מדוע היה צריך יעקב לשים את ידיו על אפרים ומנשה כשנתן להם ברכה (בראשית מח:יד)? התשובה היא שכאשר יש קשר בין נותן הברכה לזה שמקבל אותה, דרך הידיים, בזמן מתן הברכה, יש לברכה השפעה חזקה יותר. באופן דומה, התפארת שלמה (1801-1866) אומר (מועדים, שמיני עצרת, ד"ה שבעת) שהידים משמשות צינור לברכה. זו הסיבה שאנשים מברכים זה את זה בלחיצת יד.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *