לתרומות לחץ כאן

שערי דמעות

להצטרפות לאלפי המנויים ולקבל את העלון חינם, לשלוח הערות או תגובות, נא ליצור קשר עם הרב יהושע אלט בכתובת [email protected]. העלון מתפרסם בשש יבשות וביותר מארבעים מדינות ברחבי תבל.

כדי לרכוש אחד מהספרים (באנגלית) של המחבר (עותק או ספר אלקטרוני) ולקבל אותו במשלוח עד דלת ביתך, אנא שלח דוא"ל לכתובת [email protected]  או בקר בכתובת https://amzn.to/3eyh5xP.

המחבר מרשה ומעודד לכל מי שרוצה להעתיק ולהפיץ את העלון לזכות את הרבים.

ר' אלט זכה ללמוד תחת הרה"ג מרדכי פרידלענדער זצ"ל והוסמך לרבנות על ידי הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל. ר' אלט הוציא שלשה ספרים במגוון נושאים בעניעי יהדות ומחשבת ישראל. כתביו מופיעים באנגלית, אידיש, עברית, גרמנית וצרפתית.

שערי דמעות

 

מלמדים אותנו שתפילה עומדת בפסגת העולם (עומדים ברומו של עולם) אבל אנשים מתייחסים אליה בקלילות (ברכות ו:). מדוע משתמשים במונח "עומדים"? מה זה אומר שהתפילה עומדת בשיא העולם?

 

הגמרא (ברכות לב:) אומרת מיום שחרב בית המקדש ננעלו שערי התפילה השמימיים אך שערי דמעות לא ננעלו. ה"דברי יואל" (עקב, עמוד 67) מסביר שכאשר יהודי בוכה בעת השחר, נפתחים השערים ונכנסים התפילות של כל העומדים בשיא העולם. זו הסיבה שכתוב עומדים ברומו של עולם כי תפילות עומדות ומחכות להיכנס, מחכות עד שהדמעות של אדם יפתחו את השערים. אפשר להשוות את זה לדלת של בניין ציבורי שננעלה כשמישהו פותח אותה עם המפתח, כל מי שחיכה שם עכשיו יכול להיכנס.

 

כשהסתיימה בניית חלקת הגברים של בית המדרש של בעלזא באירופה בשנות ה-1800, לא התיר ר' שלום בעלזאר לקיים בו תפילות עד לסיום גם חלק הנשים. הוא הסביר שכיוון שרק "שערי דמעות לא ננעלו", כיצד יעלו התפילות שלהם. הם צריכים את התפילות של הנשים כי יש להן נטייה לדמעות. הדמעות שלהם יפתחו את השערים לכניסה של התפילות של כולם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *