לתרומות לחץ כאן

לשון הרע בשידוכים – על המחותנים

שאלה:

לאחר שבננו התארס – ראינו כי משפחתה של הכלה אינה משפחה נורמטיבית. הן מבחינת הקשרים בין בני המשפחה (עסוקים במריבות, בחשבונות, בכעסים רבים בין הילדים לבין ההורים, תקשורת לא בריאה ואף מזיקה… ועוד); והן מבחינת עמידה בהתחייבויות הכספיות שהתחייבו – הם לא נתנו אף שקל (!) כאשר את צרכי הנדוניה המינימאליים שהביאה הכלה והמתנות לחתן – רכשה הכלה עצמה מהמשכורת שלה, ללא תמיכה מצד הוריה. לאחר החתונה השלמנו לה כל מיני רכישות בסיסיות שלא היו לה.
כלתנו היא הבכורה במשפחתה, וללא ספק – יבררו אצלנו אודות משפחת המחותנים, מכיוון שאנחנו המחותנים היחידים…
אין לנו בעיה לומר שהכל בסדר, אלא שאף משפחה רגילה לא תוכל להכיל את ההתנהלות שלהם! אם נמסור מידע שאינו אמת – אנחנו עלולים להפיל משפחה אחרת ולגרום נזק בל ישוער. ברצוננו להיערך לכך, ולמסור למי שמברר מידע בהתאם לדרישות ההלכה ולא לגרום נזק לאף אחד.

תשובה:

שלום וברכה

קראתי בצער את שאלתכם, בודאי היתה עגמת נפש גדולה, מה שחשוב מאוד אגב שכלתכם לא תקבל שום תחושה מכם של ביקורת על בני משפחתה או תרעומת, אסור אף פעם שתהיה לה הרגשה כזו של בין הפטיש לסדן, מה שהיה היה, מה שתוכלו לתת תיתנו, העיקר לבנות עם הכלה קשר בריא ונכון שמח וקרוב, וזהו.

לעצם שאלתך, יש חובה להפריד דבר ראשון בין דברים שהם ודאייים לדברים שהם פרשנות שלכם גם אם אתם סבורים שיש בה ממש, לפעמים אתם רואים דברים ומפרשים אותם באופן טבעי לפי הבנתכם, אבל לא ממש בטוח שזו הפרשנות הנכונה, כי בסופו של דבר קשה מאוד לדעת מה קורה אחרי הדלת הסגורה של אנשים אחרים. וכאן אני מתכוון בעיקר לנושא של המריבות והיחסים וכו', בענין זה כל מה שאתם לא יכולים לדעת מדוייק לגמרי בלי כל תערובת פרשנות, תניחו בצד.

בנוגע למה שאתם כן יודעים בודאות, ואתם סבורים שיש בו הפרעה לשידוך, או שהוא מהווה אינדיקציה לדבר מסויים, כך שממילא זה לא סתם לא הכי נעים אלא גם מהווה מום ונזק באמת, זה כבר לשון הרע לתועלת, יש לומר בצורה עדינה, בסגנון כזה שאומר שיש משהו במערכת היחסים בין פלוני לפלוני, אתם לא יודעדים בדיוק מה אבל כדאי לברר. אדם שישמע כבר יבין לבד שעליו לבדוק זאת. מה שאינו מהווה הפרעה, גם אם בעיניכם זה לא נכון ולא נחמד, אין בזה תועלת ואין לומר.

לגבי ההתחייבויות הכספיות הלא מקויימות, יש לומר, שיכול להיות שיש שם קושי כלכלי, כי כרגע גם מה שהתחייבו אצלכם עדיין לא שולם במלואו, וקשה לסמוך על הרצון הטוב, כי כנראה קשה להם ליישמו.

אני מדגיש את האמירה המעודנת, כי שימו לב שהנושא אינו המדובר/ת עצמו/ה אלא ההורים, וזה קצת פחות מהותי בדרך כלל.

בשורות טובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל