לתרומות לחץ כאן

למה אנשים לא נחמדים?

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א,

היום כמות המכתבים דואר אלקטרונים ושיחות טלפונים גבי צדקה גברו עד מאוד, מצד אחד יש טובה שיכולים להשיג אנשים הרבה לעזור מצד השני גם רבה הפצרה בלי לכבד בעלי צדקה.

תיבת דואר אלקטרוני שלי כל יום אני מקבל כמה וכמה אמייל של בקשת צדקה ואינני איש עשיר כלל. כל הבקשות נשמעים דחופות מאוד ואני מאמין שהענין דחוף וקשה לאנשים המבקשים ושהשם יתברך יביא להם כל העזרה במה שצריכים ויברך אותם בכל הברות של תורתינו הקדושה ללא חסר ובמהרה אמן כן יהיה רצון.

עתה הנקודה היא אנשי שיווק שמתפרנסים על גב העניים לפעמים עוברים הגיבול של הכבוד. כגון האם צריך לשלוח עשר פעמים אותו דוא"ל? והאם אנשים טיפשים שלא מבינים שמשתנים שם השולח שולחים האותו דוא"ל שזה בא מאותו משווק?

אין לכמה מהם שליטה על מי תרם ומי לא וידוי שולחים כמה פעמים אחרי תורמים? או אינני רוצה לחשוב כך אבל יכול להיות שאף על פי כן שולחים שולחים.

ואין צריך לומר כאן מוסדות שמדברים יידיש שמשתמשים בשיווק עם רובוט ואוי וואי הרובוט מתקשר יום יום באיזה שהוא זמן ביום ומשתנים המספרים שאם אתה חסר אותו שוב מתקשר וכאן יש חוק ורשימה שאתה מכניס שם אצל דבר של מדינה ואסור לשווק עושים כמו הגוים רשעים שלא איכפת להם ומשתמשים בשיטת הרובוט ומפריעים בעלי בתים. וגם בזה אינני יודע מדוע הדובר יידיש צריך לצעוק, אולי שדבר לשוני אצל דובר האותה שפה.

בקיצור גם אצל אנשי שיווק צריך לימוד.

מה על פי הלכה מוסר ודרך ארץ הנכון להגיש לבעלי צדקה? כמה פעמים ומה תדירות ובאיזה אופנים מקובלים לעשות את זה?

הכל בעדינות ובנימוס מתקבל בשמחה וחבל להם לשווק בכהאי גוונא צער אחרים. העיקר למצוא חן בעיני ה' ואדם.

לא מדבר על עניים שה' ירחם עליהם, אני מדבר על משווקים.

בלי נדר אולי במה שיכול ללמוד מכם ולהשפיע לטובה.

אלו אינם תלונות שלי אלא מה שראיתי ושעשירים כבר שאלו לי כמה פעמים. מ"מ צקידים בעלי צדקה לא סוגרים יד אלא רק שאלו מדוע לא משווקים באופן ואהבת לרעך כמוך.

ברכה הצחלה ושלום

תשובה:

השאלה שלך באופן כללי למה העולם לא יותר נחמד, ולמה הוא לא בדיוק כמו שהיית רוצה לראות… ובכן, כי ככה זה… וכי כולם בעלי מידות מוסריות גבוהות? וכי על עצמנו אנחנו יכולים להעיד שתמיד אנחנו בתכלית השלמות? אולי באמת ניקח את הנסיון והקושי הזה לעצמנו בשמחה לעבוד איתו על מידת הסבלנות וההטבה, לקבל בשמחה את המעט טירדה שיש בקבלת מייל נוסף וכדומה, ונכוף את יצרנו עדיין לאהוב כל יהודי ששולח ולרחם עליו. סך הכלדוקא כאן ניתן להבין שאנשים במצוקה לפעמים יש להם קושי לנהוג בנימוס רב כפי המתבקש…

בשורות טובות ישועות ונחמות לכולם. נשמח לשמוע מה שלום האחיין שהתפללנו עליו, האם מצבו הוטב.

רק הוסיף לך עוד נקודות למחשבה, כאמור בעיקר הדברים אתה בודאי צודק יש כאן בעיה שאנשי שיווק לא רואיםא ת האדם שהם שולחים אליו, ומוכנים לעשות הכל בשביל להרוויח כסף וזה ממש נכון. זה לא בסדר בודאי. אבל אנחנו יודעים שאין אדם נוקף אצבע מלמטה אא"כ מכריזין על זה מלעלה. וכלומר שכל הנהגותו הם מסובבות בהשגחה פרטית מאת ה' יתברך כמו שכותב הרמב"ן בסוף פרשת בא "ומן הנסים הגדולים המפורסמים אדם מודה בנסים הנסתרים שהם יסוד התורה כלה שאין לאדם חלק בתורת משה רבינו עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכלם נסים אין בהם טבע ומנהגו של עולם בין ברבים בין ביחיד אלא אם יעשה המצות יצליחנו שכרו ואם יעבור עליהם יכריתנו ענשו הכל בגזרת עליון". וכלומר שזו החובה שלנו להבין שכל דבר שקורה הוא מכוון אלינו מאת ה' ולנו יש חובה לקיים את המצוות ולעמוד בהם. וכאן הייתי רוצה אולי להמליץ לראות בזה ניסיון מן השמים, שהרי בגמ' בברכות מובאת מעלתם של היסורים שבאים על האדם "מר רבא ואיתימא רב חסדא אם רואה אדם שיסורין באין עליו יפשפש במעשיו שנא' (איכה ג, מ) נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה' פשפש ולא מצא יתלה בבטול תורה שנאמר (תהלים צד, יב) אשרי הגבר אשר תיסרנו יה ומתורתך תלמדנו ואם תלה ולא מצא בידוע שיסורין של אהבה הם שנאמר (משלי ג, יב) כי את אשר יאהב ה' יוכיח. אמר רבא אמר רב סחורה אמר רב הונא כל שהקב"ה חפץ בו מדכאו ביסורין שנאמר (ישעיהו נג, י) וה' חפץ דכאו החלי יכול אפילו לא קבלם מאהבה תלמוד לומר (ישעיהו נג, י) אם תשים אשם נפשו מה אשם לדעת אף יסורין לדעת ואם קבלם מה שכרו (ישעיהו נג, י) יראה זרע יאריך ימים ולא עוד אלא שתלמודו מתקיים בידו שנא' (ישעיהו נג, י) וחפץ ה' בידו יצלח פליגי בה רבי יעקב בר אידי ורבי אחא בר חנינא חד אמר אלו הם יסורין של אהבה כל שאין בהן בטול תורה שנאמר אשרי הגבר אשר תיסרנו יה ומתורתך תלמדנו וחד אמר אלו הם יסורין של אהבה כל שאין בהן בטול תפלה שנאמר (תהלים סו, כ) ברוך אלהים אשר לא הסיר תפלתי וחסדו מאתי אמר להו רבי אבא בריה דר' חייא בר אבא הכי אמר ר' חייא בר אבא א"ר יוחנן אלו ואלו יסורין של אהבה הן שנאמר כי את אשר יאהב ה' יוכיח אלא מה ת"ל ומתורתך תלמדנו אל תקרי תלמדנו אלא תלמדנו דבר זה מתורתך תלמדנו ק"ו משן ועין מה שן ועין שהן אחד מאבריו של אדם עבד יוצא בהן לחרות יסורין שממרקין כל גופו של אדם על אחת כמה וכמה והיינו דרבי שמעון בן לקיש דאמר רשב"ל נאמר ברית במלח ונאמר ברית ביסורין נאמר ברית במלח דכתיב (ויקרא ב, יג) ולא תשבית מלח ברית ונאמר ברית ביסורין דכתיב (דברים כח, סט) אלה דברי הברית מה ברית האמור במלח מלח ממתקת את הבשר אף ברית האמור ביסורין יסורין ממרקין כל עונותיו של אדם:" וכלומר היסורים באים לזכך ולתן את האדם, והם באים מאת ה' ויש להם מטרה. אז נכון זה מפריע אבל אם רואים שזה מכוון מאת ה' אז אדרבה יש כאן גילוי שה' חפץ באדם והוא מנסה אותו לראות איך מגיב. אם למרות הטירדה שהפירסומים עושים הוא למרות זאת תורם לצדקה ראויה, אז הוא עומד בניסיון.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל