שאלה:
שלום,
תרחיש: עשיתי קידוש בשבת בבוקר, בירכנו מזונות, שתיתי מים, (שעליו לא בירכתי ברכה ראשונה) שתיתי את המים באופן שאמורים להתחייב ברכה אחרונה . אחרי הקידוש בירכתי ברכה מעין ג׳. האם אני צריך לברך נפשות או שברכת מעין ג׳ פוטרת מלברך?
תשובה:
כשם שברכת הגפן פוטרת את המים מברכה ראשונה, כך ברכת על הגפן פוטרתם מברכה אחרונה.
אז אם אני שותה מים מיד אח״כ, אני צריך ברכה ראשונה?
צריך ברכה ראשונה, כי ברגע שבירכת על על הגפן הסחת דעת.
אוקי תודה,
אז רציתי לשאול לגבי תרחיש שקרה לי, והאם זה המנהג הנכון:
קמתי בשבת בבוקר, שתיתי מים, המון, לא בירכתי נפשות כי ידעתי שמיד אחרי התפילה אני עושה קידוש ושותה שוב (הכל נעשה בסלון בבית). הייתי צריך לברך נפשות?
ודאי היית צריך לברך, כי מה שתברך אחרי התפילה ברכה אחרונה כבר לא יועיל למה ששתית לפני התפילה כי כבר עבר שיעור עיכול.
כמה זה שיעור עיכול?
שאלתי כאן באתר את השאלה הזאת:
(ולכן אני לא מבין מה החילוק)
שאלה:
אשתי שותה מים לפני שהיא מתפללת – (שמונה עשרה בלבד בדרך כלל).
מיד לאחר מכן היא שותה שוב – האם היא צריכה לברך? (כל הסיטואציה באותו חדר)
תשובה:
שלום וברכה
אם היא כיוונה כך מתחילה, התפילה לא נחשבת הפסק ולא צריך לברך שוב.
מקורות:
ראה שו"ע סי' קעח סעי' ו ומשנה ברורה שם, ועל כך שדין זה אינו רק בסעודת פת אלא גם בשאר מאכלים, ראה כף החיים שם ס"ק לח.
שיעור עיכול רלוונטי לגבי ברכה אחרונה ולא לגבי ברכה ראשונה, תקרא בקישור שצירפתי למעלה, זה מיועד לעיון.
השאר תגובה