לתרומות לחץ כאן

פיצה בתנור בשרי

השאלה היא במקרה בדיעבד וגם לפי חכם עובדיה.

אישתי הכניסה ביום שישי לפני כניסת שבת לתוך התנור מחבת מלוכלך עם הרבה ממשות של בשרי שבושל בו. מוצאי שבת עשינו פיצה אז לפני כן הפעלנו את התנור. אחרי שהתנור כבר היה מאד חם( אגב הידית הפלסטיק נמסה) שמנו לב למחבת. והיא אמרה לי ששמעה בשיעור שבדיעבד אפשר לנקות טוב טוב עם חומר ניקוי וגמרנו. כמובן שלא הקשבתי לה. אבל השאלה היא האם היא צדקה. אשמח למקורות.( שוב בדיעבד והרב עובדיה)

תשובה:

שלום וברכה

אם אני מבין נכון, אתם נוהגים להשתמש באותו תנור גם לחלבי וגם לבשרי כאשר עושים הכשרה ביניהם, במקרה כזה, אין להשתמש אלא באופן שחלפו 24 שעות בין הבשר לחלב וגם ניקו היטב [מנהג הספרדים] למנהג בני אשכנז יש גם לעשות ליבון קל, והיינו שאחר שניקו היטב וגם המתינו 24 שעות, יש להפעיל את התנור ריק על חומו המירבי חצי שעה לפחות. האם יש משהו שלא הבנתי בשאלתך?

המקורות לענין זה שו"ע סי' צה סעי' ב לגבי נ"ט בר נ"ט, ראה שם שנחלקו המחבר והרמ"א האם מותר להשתמש לכתחילה בכלי בשרי עבור חלב, כאשר הוא אינו בן יומו, השו"ע נראה שמתיר [כך הסביר הגר"ע יוסף בדעתו, אמנם רבים סברו שגם השו"ע מחמיר לכתחילה, ראה יד יהודה ופרי מגדים שם, ובן איש חי פרשת קרח] והרמ"א מחמיר לכתחילה. בדיעבד שבישלו בכלי שאינו בן יומו לכל הדעות מותר לאכול.

צדקה אשתך, שבדיעבד אם ניקו היטב והכינו פיצה, לדעת השו"ע שם, אף שהוא בן יומו מותר לאכול. בפרט שפיצה זה דבר יבש שאולי אין זיעה אלא ריחא שזה ודאי בדיעבד אינו כלום כמבואר בשו"ע ורמ"א סי' קח. אבל ודאי לכתחילה אסור היה לעשות זאת והיה צריך לעשות את ההכשרה שציינתי.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל