לתרומות לחץ כאן

שימוש בשם הוי"ה בהגייתו

שאלה:

כבוד הרב, למרות כל האיסורים על הגיית שם המפורש י-ה-ו-ה לא קיימים איסורים בתנ"ך לומר את שם השם בכבוד רב לשם שבח והלל. אפילו בתלמוד מספרת שהיו אומרים את שם השם (ראה ספר ברכות ט', ה'). בנוסף, גם נרשם במקום אחרת, שהכהן הגדול היה אומר את שם המפורש בקול גבוה, עד שרבו או הרבו "פורצין" כלומר מתנגדים, ואז הוא אמר את השם בקול נמוך (ראה יומא מ', ד', תלמוד ירושלמי). בתורה כתוב שאסור לשאת את שם השם לשוא, או במילים פשוטות יותר, לא לומר את שם השם באופן אי מוסרית או לא טהורה. לפיכך אסור גם לקלל עם אמירת שם השם וכדומה. לא נראה לי לא לומר את שם המפורש בתפילות, ברכות, תחינות כגון נפילת אפיים ובדברים אחרים הקשורים לשבח לאל.

תשובה:

שלום וברכה

מה שאמרת אינו נכון, שכן זו גמרא מפורשת:

תלמוד בבלי מסכת פסחים דף נ עמוד א

"אמר רב נחמן בר יצחק, לא כעולם הזה העולם הבא העולם הזה נכתב ביו"ד ה"י ונקרא באל"ף דל"ת, אבל לעולם הבא כולו אחד נקרא ביו"ד ה"י ונכתב ביו"ד ה"י, סבר רבא למדרשה בפירקא, אמר ליה ההוא סבא לעלם כתיב רבי אבינא רמי, כתיב זה שמי לעלם וזה זכרי לדר דר, אמר הקדוש ברוך הוא לא כשאני נכתב אני נקרא נכתב אני ביו"ד ה"א ונקרא אני באל"ף דל"ת".

כלומר יש הלכה מפורשת שבעולם הזה השם הזה רק נכתב ולא נקרא!

מלבד זאת עצם הדיון שגוי, שכן אנחנו כלל לא יודעים לקרוא שם זה, משום שאין לו אופן קריאה מסויים, מי שקצת יודע קבלה יודע שלפי צורת התיקון משתנה אופן הגיית השם, לפעמים זה קמ"ץ לפעמים פת"ח וכו', לפעמים הוא בכלל משולב עם שם אדנות יחד ועוד ועוד, יש אין ספור צירופים בשם זה לבד, מלבד העובדה שכל תיקון יש לו שם אחר לגמרי…

אם נעשה מה שאנחנו כן יודעים לעשות זה כבר יהיה מספיק טוב, לא צריך גם את זה…

ושוב, לא כעולם הזה עולם הבא!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל