לתרומות לחץ כאן

כתובה שנכתבה שלא בלב שלם

שאלה:

שלום הרב
מה דינה של כתובה שבעת כתיבת הסכום, האישה שמעה את כמה הגבר מוכן לשלם לה וכעסה על זה שהוא נמוך מידי ובעקבות כך הגבר הוסיף כסף למרות שאין ליבו היה שלם עם זה?
אשמח למקורות
תודה

תשובה:

שלום רב,

לא הבנתי מדוע אתה סבור שהסכום הנקוב אנו מחייב. הרי אף אחד לא כפה אותך לך לכתוב כזה סכום. יכלת להישאר בעמדתך על הסכום הנמוך ואז או שהאישה היתה ממשיכה לכעוס או שהחתונה היתה מתבטלת, העובדה שהחלטת מרצונך החופשי להוסיף בכתובה כדי לרצות אותה ודאי אינה סבה לבטל את החיוב. אתם לך דוגמה: אדם נכנס לחנות ורוצה לרכוש דבר מה, הקונה הפוטנציאלי מאד מהתרשם מהחפץ העומד למכירה והחליט לרכוש אותו. מגיע למוכר ושואל אותו, מה מחירו, המוכר נקב בסכום גבוה. הקונה כמובן החמיץ פנים התלבט ובסופו של דבר הסכים. האם ניתן לקרוא להסכמה הזו, "שלא בלב שלם" האם לדעתך צריכים להביא מקורות לכך שהוא חייב לשלם את מלוא המחיר?!

ואולי כוונתך לומר שמאחר שהחתן הרגיש שלא בנוח מהסטואציה בעצם הסכים רק כדי שלא יצא מבוייש, ואם לא היו מוזמנים במקום היה עומד על שלו גם במחיר של פירוק החתונה! גם טיעון זה אינו מספיק. ראה שו"ת מהריט"ץ סי' ריא לגבי אדם שתרם לצדקה אחר שעשו לו משתה ויאכל וישתה ויטב לבו וגם עשו לו משתה יין והוא לא היה בדעת שלמה ובמעמד גדולי העיר השפיעו עליו להקדיש נכסיו לצדקה והוא טען שלא בדעת שלמה הקדשתי ואעפ"כ ההתחייבות חלה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל