לתרומות לחץ כאן

ביטול תומכת לידה אחר אי אמון שנוצר בינינו

שאלה:

לכבוד הרב שלום, שמי שיר,
אני חיפשתי "דולה" שזו תומכת לידה שתהיה איתי בלידה ושני מפגשי הכנה, וזה מה שקרה איתה:
.
נפגשתי עם דולה, תוך כדי הפגישת הכרות שנהוג לעשות חינם
כדי לבדוק התאמה היא אמרה אם לא תסגרי איתי תשלמי לי על זה 250 שח! בלי להודיע מראש.. כאן חשדתי קצת..
טוב אחרי 3 ימים סגרתי איתה למרות שלא הייתי בטוחה אבל דנתי לכף זכות כי ישבנו כמעט שעתיים בכל זאת..
ביום שני סגרנו, ביום שלישי ביררתי על מפגש הכנה ראשון מתוך 2 איתה. אמרתי לה מה עם מחר? אמרה שתחזור אליי לגבי מחר וכל אותו יום לא חזרה! וכך זה נדחה לשבוע הזה. והיא גם לא התנצלה.. קבענו שוב ליום שני השבוע אך בחמישי נודע לי שהעובר גדול ואולי אצטרך קיסרי.

ישר אמרתי לה ואמרתי בואי נדבר עכשיו מה קורה עם ביטול, מה עם הכסף ותשלום על מפגשים אם נעשה.. בכל זאת בקיסרי אין צורך בדולה וכו'

היא התחמקה ושוב לא ענתה.. אמרה שזה "אף פעם לא קרה לה ותברר" חיכיתי באריכות אפיים עד יום ראשון, שאלתי מה עם זה, היא אמרה אני מחכה לשמוע מה עם הבדיקות שלך..
אמרתי לה בלי קשר לזה, אני מחכה לתשובה בעניינים הכספיים. שוב קול דממה דקה והתעלמות.

עדיין ניסיתי לקבוע איתה ביום שני אחרי תוצאות הבדיקות, היא ניסתה לדחות אותי שוב לשבוע הבא, לא אכפת לה שכל רגע אני אמורה ללדת, התעקשתי לדעת אם אפשר השבוע והיא אמרה אבדוק על חמישי נדבר מחר (בשלישי).

שלישי בבוקר אמרתי מה קורה אני צריכה תשובה, יש לי עוד דברים לקבוע בלוז. התעלמה. ב2 שאלתי שוב, אמרה שתחזור אליי "יותר מאוחר" יש לה עוד דברים בחיים והיא בלי יומן (התירוץ הקבוע לסינונים שלה)
ב4 התעצבנתי מאוד, אמרתי לה כל מה שאני חושבת וכמה לא נעים לי עם הסינונים, אני צריכה לקבוע עוד דברים וכו' והתקשורת ממש לקויה איתה, כבר פעם רביעית שהיא עושה קטע.

באזור 7 הודעתי לה שלא מתאים, אני מוכנה לשלם לה על הפגישת הכרות (שגם זה ממש לפנים משורת הדין כי לא סיכמנו מראש) כי בכל זאת עשינו מעט שיחות וכמה ימים היא שמרה את התאריך. (בערך כ4 ימים עד שהודעתי שאולי יהיה קיסרי ונצטרך לבטל ועוד 4 ימים כי היא סיננה כל הזמן)

בשורה התחתונה, היא אמרה טוב תשלמי לי 1000 שח! חצי מחיר! כי שמרתי את התאריך (כמה ימים לא כמה חודשים כן? שלא התקדם מרשלנות תקשורתית שלה)
בכל אופן, אני עכשיו בדקה ה90 (בחודש התשיעי) גם צריכה לחפש מישהי וגם לשלם לאחרת, וגם עברתי עוגמת נפש איתה והיא מרחה אותי ועכשיו היא עוד רוצה 1000 שח.. לא חתמנו על חוזה ואף על פי שניסיתי לדבר על כסף במקרה של ביטול היא התחמקה..

עכשיו אני בן אדם ישר ולא רוצה מריבות אבל זה ממש לא מקובל בעיניי, מרגיש לי שהיא מנסה לסחוט אותי ואני גם לא רוצה מישהי כזאת איתי בלידה.
מה נכון לעשות?

תשובה:

שלום וברכה,

לגבי התשלום של ה1,000 ש"ח שהיא דורשת, לא ניתן לחייב. ראה נימוקים.

לגבי התשלום של 250 ש"ח עבור פגישת הכרות, לפי בירור שערכתי קבלתי מידע [נעמה גבאי – דולה]: שיש שדורשות תשלום על פגישת הכרות, אך דורשות זאת מראש בשיחת הטלפון, ואין אפשרות לדרוש תשלום במהלך הפגישה.

על כן דולה שלא התנה מראש תשלום עבור הפגישת הכרות, אין לה את הזכות לדרוש אח"כ תשלום, גם אם השיחה התארכה ובזבזה זמן רב.

בהצלחה ובשורות טובות.

מקורות:

פסק השו"ע חו"מ סימן שלג ס"א אדם שסיכם עם פועל על עבודה מסוימת, וטרם שהתחיל הפועל בעבודתו חזר בו הבע"ב וביטלו, אין חיוב תשלום על בעה"ב, וכדברי המשנה "אין לו עליו אלא תרעומת". אמנם יש להימנע מביטול פועל גם אם לא התחיל במלאכה, משום שדברים יש בהם משום מחוסרי אמנה. [ראה סמ"ע שם ס"ק א]. אך אם התחיל הפועל במלאכתו לא ניתן לבטלו. והליכה למקום העבודה נחשב להתחלת מלאכה.

עוד כתב שם השו"ע (ס"ב) שאם לא התחיל הפועל במלאכה אך ביטל הפועל הזמנת עבודה אחרת בגלל ההזמנה הנוכחית שבוטלה, חייב המבטל לשלם עבור הביטול. וכתב בערוך השלחן שעל הפועל להוכיח שהיה לו הזמנה אחרת שבוטלה מחמתו.

במקרה הנ"ל אין לראות את הפגישת הכרות כתחילת מלאכה, כיון שסיכום הסופי נעשה רק אחר הפגישה. ולכן דינו כפועל שלא התחיל במלאכה, שפטור המבטל, אא"כ הפועל הפסיד מלאכה אחרת מחמתו – ועל הפועל מוטל להוכיח שהפסיד לקוח אחר.

דבר נוסף והוא הטעם העיקרי, כאשר סיכם עם פועל והפועל מתרשל ולא בא לעבוד, הפועל הוא מבטל את העבודה ולא הבעה"ב. ולכן תומכת לידה שנשכרה עבור פגישות של לימוד של תרגילי לידה, ותמיכה בפועל בשעת הלידה, והתומכת מתרשלת במשך שבוע ימים [בחודש התשיעי] נחשב לרשלנות של הפועל שלא ממלא את תפקידו, ומותר לסלקו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל