לתרומות לחץ כאן

סוכה על נגרר – להזיזה ממקומה תחת העץ בשבת

שאלה:

סוכה על נגרר העומדת בחצרי, בכדי שלא יפריע למעבר השכנים הנגרר עומד בצד מתחת עץ.
האם בחג ובשבת מותר לי לטלטל את הנגרר שעליו בנויה הסוכה למרכז החצר בכדי שהיא תעמוד מתחת השמים ואוכל לקיים שם מצוות אכילה בסוכה?

תשובה:

שלום וברכה

למעשה יש לאסור לעשות זאת בשבת וחג.

יש כאן שלוש שאלות: האחת, מה ששאלת אם מותר לגרור אותה בשבת, והשניה היא בעיה של תעשה ולא מן העשוי, הבעיה השלישית והרביעית להלן. לגבי בעיה זו השניה, אם הסוכה נבנתה לכתחילה תחת העץ בודאי היא פסולה ולא מועיל להוציאה החוצה כיון שנעשתה בפסול, אולם אם נעשתה בהכשר ורק אחר כך גררת אותה תחת העץ יש להכשיר, ודומה הדבר לדברי הרמ"א הידועים בענין סוכה שסוגרים עליה את הגג מפני הגשמים כפי שמצוי בחו"ל, שהואיל ונעשתה בהכשר היא כשרה.

מצד מוקצה, נראה שהעגלה היא ככל כלי שמלאכתו לאיסור, שמותר לטלטלו לצורך מקומו.

הבעיה הנוספת שיש לדון כאן הוא משום בונה, שכן כיון שהסוכה תחת העץ פסולה, ובהוצאתה החוצה היא נעשית כשרה, יתכן שיש לזה דין של עשיית מחיצה המתרת שאסור לעשות בשבת וחג, וכמבואר בשו"ע בסי' שטו סעיף א, וראה בענין זה בשו"ת אמרי יוןשר ח"א סי' קי, ארחות רבינו ח"ב עמ' ריט, אמנם יש לחלק בין דבר שהוא עשייה בגוף הסוכה להוזזה בלבד, אבל כידוע אסרו בזה פוסקי זמנינו מחיצה המתרת גם אם היא מוכנה ןרק נוסעת על גלגלים. וכפי הנדון הידוע במחיצה על מסילה כמו תריס אם מותר או אסור לפותחה ולסוגרה בשבת, וע"ע קובץ מבית לוי ח"ג עמ' קנו וחזון עובדיה עמ' יד.

בעיה רביעית: בענין הזזת אוהל בנוי ממקום למקום בשבת, כתב במאור השבת מכתבי הגר"י פישר סי' ט, שאם הוא בנפח של ארבעים סאה הדבר אסור, והסוכה היא הרבה יותר מארבעים סאה ויש בכך איסור בונה וסותר.

לכן, יש להוציא משם את הסוכה לפני שבת, וכמובן רק ברשות השכנים.

שנה טובה ומבורכת.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום לכבוד הרב.
    בנוגע לפסול משום תעשה ולא מן העשוי ,לא זכיתי להבין והלא גם העושה סוכתו תחת גגות מיירי שהגג היה סגור בשעה שבנה את הסוכה ( כמו שמציין מ"ב ס"ק יח' ) וכיון שהסכך של הסוכה עצמה כשר, הסרת סכך הפסול שמעליו אינה אסורה משום תעשה ולא מן העשוי

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל