לתרומות לחץ כאן

ברכת אשר יצר ברכת הנהנין או ברכת השבח / מותר למחות כנגד הנהגת המדינה?

שאלה:

שלום לרבנים רציתי לשאול מספר שאלות בשו"ע 1בסי ו סע ב כתב שיש נוהגים לברך ברכות השחר בבית הכנסת להסמיך ברכת הנטילה אבל השאלה שהרי אסור ללכת 4 אמות לפני נטילה? 2וכן שם בסע ג כתב שאלהי נשמה וכו לא פותח בשם ומלכות כיון שזה ברכת ההודאה והרי אשר יצר זה גם ברכת ההודאה ופותח בשם ומלכות? 3 בסימן ז סע אלמה לא תיקנו ברכת על נטילת ידים אחרי שירותים?4 איך רבנים יוצאים נגד הממשלה שזה ניראלי מלכות{שהרי פוסקים שדינא דמלכותא דינא} ומבזים והרי אסתר נענשה שניסתלקה ממנה שכינה על זה שהיא דיברה נגד אחשורוש שקרא אותו כלב {מגילה יד}? תודה רבהעל הסבלנות וסליחה על האריכות!

תשובה:

שלום וברכה,

  1. לא דוחים את הנטילה אלא רק את הברכה! מנהג בני אשכנז שהברכה הזו אינה צריכה להיות יחד עם הנטילה אלא מסדרים אותה על סדר ברכות השחר כמו שמופיע בסידורים. הנטילה ודאי נעשית קודם.
  2. ראה שו"ת משנה שכיר סי' ד שברכת אשר יצר היא ברכת הנהנין, ולכן ברגע שכבר מתאוה שוב אינו יכול לברך.
  3. הברכה של נטילת ידים יש לה שתי סיבות, או נקיות לתפילה או ככהן המתקדש בתחילת היום, ולכן זה חלק מהנושא של תפילת שחרית, ואינו נוגע לעצם הנקיות אחרי שירותים, ראה במשנה ברורה בתחילת סימן ד ממחלוקת הרא"ש והרשב"א בענין זה.
  4. אין צורך לבזות שום אדם, אבל הויכוח יכול להיות נוקב, וכאשר יש חילול ה' צריך למחות, ויש לעשות הכל כדי שאנשים לא יטעו לחשוב שזה לא מצער שבארץ הקדושה יש שלטון כפרני שאינו מונהג על פי תורה. זה עומק עומק הגלות.

ערב טוב ומבורך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל