לתרומות לחץ כאן

האם קריאת שמע נחשבת כלימוד תורה

שאלה:

שלום הרב!
מרן כתב (סימן מז, ז-ח)- "ברכת אהבת עולם פוטרת ברכת התורה אם למד מיד בלי הפסק. ויש להסתפק אי סגי בקורא קריאת שמע סמוך לה מיד בלי הפסק ולכן יש ליזהר לברך ברכת התורה קודם אהבת עולם.
1.האם הספק של מרן האם יוצא י"ח בק"ש שיהיה כקורא בתורה היינו אפילו אם אדם יכוון דעתו שמלבד קיום המצווה יכוון שקורא על מנת שיחשב לו כלימוד תורה?
2.הרי ידוע שהקורא את שמע לאחר זמנה כקורא בתורה אזי לכאור כל שכן- כשקורא בזמנה שייחשב לו ללימוד תורה. אזי למה מרן לכאורה מסתפק?

תשובה:

שלום רב

הספק הוא האם לימוד תורה שהוא כחלק מסדר התפילה מחוייב בברכה הוא שהיחס אליו הוא כאל תפילה, כך גם לגבי פסוקים המוזכרים כתחנונים כמו בסליחות. לגבי פסוקי דזמרא נהגו לגמרי להקל שדינם כתפילה. ממילא נראה שגם אם כוונתו גם לתלמוד תורה עדיין הוא בכלל הספק, ו8יתכן שגם לאחר זמנה הוא כך, כיון שסוף סוף הסיבה שקבעו אמירה זודוקא הוא משום שהיא ביטוי לאמונה וזה חלק מההכנה לתפילה וכו'.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. 1.אבל ודאי שאחר זמנה ייחשב הדבר לקורא בתורה(זו הגמרא בברכות) וכן מה שמביאים בשם רשב"י שע"י קריאת שמע י"ח בקריאת שמע(=משמע שזה נחשב כלימוד תורה)

    2.האם לימוד בספרי מוסר של אחרוני זמנינו שעוסקים שבח הקב"ה ובדברי חיזוק (כשאין איזכורי ממאמרי חז"ל) יהא נחשה ללימוד תורה?

  2. אכן כן, ואעפ"כ יש לצד שכאשר הקורא אינו עושה זאת למטרת לימוד אלא כחלק מסדר התפילה, אף שהוא מקיים בכך מצות לימוד תורה אין כאן חיוב ברכה. אגב גם קריאת שמע בזמנה מקיימים בה מצות לימוד תורה, וכדברי הגמרא "אי בעי פטר נפשיה בקריאת שמע שחרית וערבית"..
    לימוד מוסר שמבוסס על פסוקים וביאורים כמצוי בספרים הוא ודאי לימוד, אבל מוסר נטו, משפטים כמו כדאי ללמוד תורה, יש זכויות רבות וכו' זה אינו הלימוד בעצמו… אבל נראה שכמעט ואין ספרים כאלו, הכל מבוס סעל דברי תורה.

  3. הרב כתב "אגב גם קריאת שמע בזמנה מקיימים בה מצות לימוד תורה, וכדברי הגמרא “אי בעי פטר נפשיה בקריאת שמע שחרית וערבית”.." – אזי למה מרן יסתפק כאשר אדם קורא אהבת עולם ואח"כ שמע? הרי בפשטות יצא ידי לימוד- 'פטר נפשיה בקריאת שמע'

  4. הסברתי שהסברא כאן אינה תלויה בקיום מצות תלמוד תורה אלא באופן בו הדברים נאמרים, גם אם מקיימים את המצוה כיון שזה נאמר באופן של תפילה אפשר שאין חיוב ברכה.

  5. מרן בבית יוסף שואל את השאלה הזו על הירושלמי שסובר שאם יצא ידי חובה בברכת אהבה רבה צריך ללמוד מיד. ושואל מרן הרי מיד קורא ק"ש ? ומתרץ שני תירוצים: 1. שבהתחלה היו קוראים ק"ש ואמר כך אהבה רבה. ולפי"ז ק"ש חשוב לימוד תורה לאלתר. 2. ק"ש ותפילה לא חשובים לימוד תורה לענין ברכות התורה, אלא דין ק"ש כדברי תפילות ותחנונים. בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.

  6. ק"ש שלאחר זמנה, לדעת המ"ב (סקי"ז) זהו נחשב כלימוד, ולכן אינו צריך ללמוד לאחר התפילה אף אם לא בירך ברכות התורה לפני התפילה, ורק אמר אהבת עולם. אך לדעת מרן הגרמ"פ (לתורה והוראה גליון 3 מהג"ר אלימלך בלוט) גם ק"ש שלאחר זמנה אינו מועיל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל