לתרומות לחץ כאן

נישואים אזרחיים האם פוסלים לכהונה ?

כבוד הרב שלום
התחתנתי עם יהודי בנישואים אזרחיים בקפריסין לצורך ניירת.ביני ובין הבחור היה הסכם כספי ולא מעבר לכך.ואין לי כל קשר איתו
בישראל אני רשומה כרווקה.
האם אני יכולה להתחתן עם כהן?
האם אני צריכה גט?
תודה.

תשובה:

שבוע טוב,

נישואין אזרחיים מצריכים גט לחומרא. כלומר, לא מתירים לבחורה שנישאה אזרחים להנשא למישהו אחר, עד שתקבל גט מבעלה. אלא אם כן הוא לא מוכן לשתף פעולה או שאין יודעים היכן הוא. ולאחר קבלת גט כזה, האישה לכאורה אסורה לכהונה, מדין ריח הגט כפי שנפסק ברמ"א אבה"ע סי' ו' סעי' א'. (לדעת הספרדים לכאורה יש מקום להקל יותר).

בכל אופן, שאלה זו בדיוק שאלו חברי בית הדין הגדול לפני כשישים שנה (הגר"י עדס, הגרי"ש אלישיב, והגר"ב ז'ולטי) את הגאון רבי פסח פראנק:

"הננו פונים להדר"ג שיואיל לחוות דעתו דעת תורה בנדון המצורף, אשר לפי דבריהם התחתנו רק בנישואין אזרחיים בלבד ולא היה ביניהם חו"ק, והאשה מבקשת להתיר לה להינשא בלא גט היות שהיא רוצה להתחתן עם כהן, וכידוע שאם נתגרשה אפילו לחומרא אסורה לכהן כמבואר ברמ"א שו"ע אה"ע סי' ו' סע' א'…

ותשובת הגר"פ פראנק היתה שיתירו לה להנשא לכהן ללא גט. כי אם היא תקבל גט לחומרא היא תהיה אסורה לכהן, וכך כתב (שו"ת הר צבי אבה"ע סי' עד):

"לדעתי נכון להתירה בלי גט. [דאם מחמרינן] הא ממה נפשך, אם יש חשש קידושין, אינה ניתרת לכהן אחרי הגט, ובאם אין כאן חשש קידושין, למה נכניסנה באיסור חדש דרבנן – שסתם הרמ"א בסי' ו' סע' א' דאעפ"י שהוא ברור שאין ממש באותן קידושין ואין נותנין גט אלא מכח חומרא בעלמא, אפ"ה פסולה לכהונה. וכאן שפסול כהונה יהרוס את מצבה [אין להחמיר], יש להתירה בלי גט".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל